Boek: William C. Gordon - De dode in smoking

Chantal (rocha01)
Je zult maar getrouwd zijn met Isabel Allende en aspiraties hebben om een boek te schrijven. Je vrouw zegt vervolgens: "Laat maar, dat kan ik beter." Niet echt motiverend zou je denken en menigeen zou ook afhaken. Zo niet William C. Gordon. Hij liet zich door de woorden van zijn vrouw niet weerhouden toch te gaan schrijven met als resultaat De dode in smoking. Gordon is een schrijver van de oude stempel, niks laptop of pc. Nee, gewoon op traditionele wijze met pen en papier, zodat hij overal kan schrijven: in het vliegtuig, op het strand, aan de bar en zelfs in bad. Gordon heeft talent, wat zijn vrouw ook eerder gezegd mag hebben. Zijn debuut doet verlangen naar meer.

Reginald Rockwood III
Als op een dag Reginald Rockwood III door een trolleybus wordt overreden, lijkt dit al snel als zelfmoord de archieven in te gaan. Dit tot ergernis van zijn vriend Samuel Hamilton, zijn kroegmaatje in De Camelot. Hij gelooft niet dat Rockwood zelfmoord zou plegen en vermoedt dat hier meer achter zit dan op het eerste gezicht lijkt. Dit wordt eens te meer bevestigd als op de uitvaart niemand komt opdagen, zelfs de overledene niet. Zijn ambitie om als misdaadjournalist te gaan werken drijft hem om op onderzoek uit te gaan.

De eerste vraag die bij hem opkomt, is of Rockwood wellicht zijn eigen dood en uitvaart in scène heeft gezet. Toch is zijn vriend wel écht overleden, zo blijkt als Samuel hem in het mortuarium identificeert. Al zoekend naar het verleden van Rockwoord komt Samuel terecht bij de drukkerij waar zijn vriend blijkbaar werkte. Iets wat niet te rijmen valt met zijn voorkomen, altijd chique in smoking gekleed. Toch blijkt hij zo arm als wat te zijn en zelfs niet over een echte woonplaats te beschikken. Hij woont in de bezemkast van de drukkerij, zonder dat zijn baas daarvan op de hoogte is.

Samuels zoektocht leidt hem verder naar het Chinatown van de jaren zestig. Rockwood blijkt dieper in de problemen te zitten dan zijn vriend ooit had kunnen vermoeden. Het weten van zaken waar je beter niets van kan weten, is uiteindelijk zijn doodvonnis geworden. Gedistingeerd gekleed of een arme sloeber op zoek naar wat geld... welke van de twee zou het zijn?

Visueel
Gordon weet met zijn debuut een heel mooi verhaal neer te zetten dat vooral tot de verbeelding spreekt. Zijn beschrijvingen van de karakters en de plaatsen, vooral die binnen Chinatown, maken het mogelijk om als lezer alles visueel te krijgen. Het zijn niet alleen woorden, maar ook beelden die je door het verhaal leiden. Hij weet thema's als chantage, misdaad, moord en liefde naadloos met elkaar te verbinden.

Zijn stijl van schrijven doet nog het meest denken aan die van onze eigen Simon Carmiggelt. Hij probeert het allemaal klein te houden, maar het resultaat is toch groot. Een prachtig boek, dat misschien niet op alle momenten op knappen staat van de spanning, maar dat zeker als pageturner aangemerkt moet worden. Onthoudt die naam: William C. Gordon.

Uitgever: Signatuur ISBN: 9789056722197 Pagina's: 223