Boek: Ted Botha - De forensische beeldhouwer

Patrick (maduropa)
Frank Bender is gevraagd om een viertal gezichten te creëren in Mexico. In de Mexicaanse stad Ciudad Juárez wil de politie namelijk graag weten wie de, tot nu toe, onbekende slachtoffers van moord zijn. Door de vergevorderde staat van ontbinding is dat nu niet mogelijk. Maar Frank is forensisch beeldhouwer, hij is in staat om met behulp van de schedel een gezicht te boetseren. Het begon voor Frank allemaal in 1977 toen hij in het forensisch laboratorium van Philadelphia het lijk van een onbekende vrouw zag. Haar gezichtstrekken waren door de ontbinding niet meer te herkennen en de kogelgaten hielpen ook niet echt. De kunstenaar in Frank ontwaakte en hij besloot om te helpen door haar weer een gezicht te geven. Door constant bij te leren is Frank Bender één van de beste op zijn vakgebied geworden. De net aangenomen klus in Mexico zal echter niet eenvoudig worden. Niet vanwege het feit dat er bij één schedel de onderkaak mist, maar vanwege de vele tegenwerkingen die hij ondervindt.

Ted Botha noemt zichzelf schrijver, reiziger, koffiedrinker en fan van Zuid-Afrika. De volgorde mag je zelf bepalen. Hij is geboren in New York, maar groeide op in onder andere Japan en Zuid-Afrika. Hij debuteerde met een boek over zijn reis door Afrika en wat hij daarbij allemaal ondervond. Zijn achternaam maakte het voor hem daarbij niet bepaald makkelijk. Zijn tweede boek had wederom Zuid-Afrika als thema, samen met Jenni Baxter bundelde hij de verhalen van emigranten uit Zuid-Afrika. Met het derde boek bleef hij in Amerika, in de stad New York om precies te zijn, waar hij schreef over de mensen die alles verzamelden wat ze maar konden vinden. Zijn vierde boek is eerder een biografie te noemen, Frank Bender bestaat namelijk echt en mede dankzij zijn werk zijn meerdere criminelen opgepakt en vele slachtoffers geïdentificeerd.

Het boek, De forensisch beeldhouwer, valt onder de noemer literaire non-fictie en lijkt klaar om meteen verfilmd te worden. Als basis hebben we het verhaal van de feminicidios, de vele nog altijd onopgeloste moorden op jonge vrouwen in Mexico. Tijdens het proces van het creëren van de hoofden gunt de schrijver ons steeds een blik terug in de tijd, naar beslissende momenten in Franks leven, uiteraard vol parallellen met het heden. Een biografie kun je het echter net niet noemen, daarvoor ontbreekt toch te veel informatie en wat nog belangrijker is, de juiste tijdlijn. Wat er wel is, is eigenlijk gewoon een spannend verhaal dat ook nog eens waar is. Het is het fascinerende verhaal van een man die zichzelf aanleerde om de doden zonder gezicht weer een gezicht te geven. Het is meer dan het plakken van "markers" en aanbrengen van klei, de FBI heeft zelfs besloten om het reconstrueren met behulp van de computer voortaan maar achterwege te laten. Een uitstekend boek met een serieuze ondertoon, wat gebeurt er toch allemaal in Mexico?

Uitgever: Uitgeverij Forum ISBN: 978-90-225-5105-9 Pagina's: 303