DVD: Cleaner

Tim
Een sterfgeval in de familie is zeer vervelend, zeker als de overledene wat bloed en andere troep achter laat in het huis. Voor de nabestaanden is het zeer confronterend deze bende op te ruimen. Samuel L. Jackson verdient er zijn brood mee. Cleaner is een film met een topcast. Zo spelen Samuel L. Jackson, Eva Mendes en Ed Harris de hoofdrollen in deze spannende thriller. De film is een creatie van de regisseur van Die Hard 2, Renny Harlin, en hij zorgt voor een goede anderhalf uur aan spanning. De film is in Nederland niet in de bioscoop te zien geweest, dat is vreemd gezien de cast die eraan meewerkte.

Mondwater?
Tom Cutler (Samuel L. Jackson) legt uit wat je allemaal nodig hebt voor het schoonmaken van een plaats delict: een goede desinfecterende spray voor ziektes, ongediertebestrijding en natuurlijk Listerine. Een niet alledaags beroep dus, maar het is voor Cutler een mooi bestaan na het roerige politieleven dat hij eerst leidde en na een schandaal vaarwel moest zeggen. Alles verandert echter wanneer hij in een grote villa een lijk opruimt, dat blijkt niet zomaar een nieuwe klus te zijn.

Solving a crime can be dirty work
Cutler woont samen met zijn dochter en Cutler komt elke avond thuis en ordent netjes zijn spullen in een lade. Niet echt iets wat je verwacht: Samuel L. Jackson die ordelijk te werk gaat. Op die manier maakt hij ook schoon: ordelijk en vlekkeloos. Zo ook die ene dag in de villa. Daar maakt hij alles keurig schoon, maar vergeet de sleutel van de voordeur terug te leggen. Daarop gaat hij terug en treft de beeldschone weduwe (Eva Mendes) aan. Zij weet van niets en daar begint het mysterie. Cutler blijkt gevangen te zijn in een complot om een moord te verdoezelen. Vervolgens lijkt zijn goede vriend Eddie Lorenzo (Ed Harris) meer te weten van de verdwenen echtgenoot. En dan wordt het pas echt 'a dirty job'.

Het is niet de inktzwarte thriller die de cover van de dvd belooft, maar zeker de moeite van het kijken waard. Samuel L. Jackson zet een sterke rol neer als Tom Cutler en ook Ed Harris is als Eddie Lorenzo de juiste persoon om een 'dirty cop' neer te zetten. Eva Mendes zorgt voor de schoonheid in de film en ook zij speelt haar rol met verve. Cleaner kijkt lekker weg, maar kan op bepaalde momenten wat voorspelbaar uit de hoek komen. Je wordt mee getrokken in het complot waardoor je wel moet blijven nadenken. De film blijft spannend en uiteindelijk blijkt dat de appel niet ver van de boom valt. En zo bewijst Cleaner dat elke vlek ook daadwerkelijk een verhaal bezit. Al met al een goed script dat zorgt voor de nodige spanning, maar het is niet de blockbuster die we van Samuel L. Jackson mogen verwachten.

Label: RCV Releasedatum: 23 juli 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t