CD: VA - Fuse presents Adam Beyer

Peter-August (.august)
Adam Beyer is een dj die al lang meedraait in de techno scene. Sinds 1995 heeft hij een constante stroom aan eigen producties gereleased. Daarnaast is hij eigenaar van het label Drumcode, dat nog steeds platen uitbrengt. Het is dan ook niet vreemd dat hij voor Fuse een set mag opnemen. Dat heeft geresulteerd in Fuse presents Adam Beyer.

VA – Fuse presents Adam Beyer

Zoals je kunt verwachten van moderne techno releases, staat ook deze mix in het teken van minimal techno. Sinds Richie Hawtin als één van de eerste grote techno dj's een aantal jaren terug radicaal is overgestapt op minimal techno, zijn er velen die hem gevolgd zijn. Zo ook Adam Beyer. De set die hij voor Fuse heeft opgenomen start met het minimale 'Jack Is Back' van Patrik Skoog. Niet echt een spannend begin en het is dan ook de vraag of Adam er in slaagt de aandacht vast te houden. Dat lukt hem pas na een kwartier, als we halverwege 'Lem – Wordless' zijn. Dit is de eerste track met een wat meer uitgesproken sound en structuur.

Nu we wat verder in de mix zijn, is de muziek wat voller geworden. Je hoeft nog steeds niet bang te zijn voor bombastische strings, maar de tracks krijgen langzaam wat meer body. De beats worden wat stoerder, zoals in de track van Christian Smith & John Selway ('Total Departure') en over het algemeen zijn ze wat minder glitchy dan de eerste 15 minuten. Hoewel 'Schneider \ Galuzzi – Albertino' geen bijzondere track is, gaat hij uitstekend samen met Anton Pieete's 'New Wave Mothers'. Hier zijn duidelijk het talent en de ervaring van Adam Beyer te horen, los van elkaar zouden deze nummers nauwelijks de aandacht trekken. Vlak voor het einde duikt Adam nog even de duisternis in met een heerlijk kille track waar een warme basslijn aan toegevoegd is: 'Acid Circus - Reduxtion (Agaric Remix)'. De set wordt afgesloten met de Adam Beyer remix van 'Mathew Jonson - Marionette', maar helaas kan deze remix van Adam nog niet eens in de schaduw staan van het origineel.

Adam Beyer

Beyer ontsnapt er ternauwernood aan om te verzanden in hip minimaal glitsjisme. Dit is een beetje te danken aan de trackselectie. De releases die hij heeft geselecteerd zijn wat steviger en melodieuzer dan het overgrote deel van de minimal techno die op dit moment geproduceerd wordt. Het talent van Adam Beyer maakt deze mix toch de moeite van het luisteren waard. Het is een consistent geheel dat, voor zo ver het mogelijk is met minimal techno, de nodige structuur en variatie kent. Een aanrader voor de fans.

Tracklist:

01. Patrik Skoog - Jack Is Back
02. Joel Mull - Coconest