DVD: They are watching us

Cindy
Het is al weer even geleden dat de Spaanse film Nos Miran uit kwam, namelijk in 2002. Het is geïnspireerd op het boek van Javier Garcia Sanchez, 'Los Otros'. Dit jaar bracht Jan Doense onder het label 'Mr. Horror Presents' de film op dvd uit met als titel They are watching us.

I see dead people
Juan Garcia (Carmelo Gómez) werkt als rechercheur bij de politie aan een grote verdwijningszaak. Tijdens zijn onderzoek stuit hij op overlappingen met zijn eigen verleden. Zo'n 30 jaar geleden raakte Juan zijn zusje kwijt toen ze aan het spelen waren rondom het spoor, waarover hij tot op de dag van vandaag een schuldgevoel heeft. Hoe verder hij komt in zijn onderzoek, hoe meer Juan zijn grip op de realiteit verliest en zijn eigen verleden omhoog borrelt. Wanneer zijn kinderen ook vreemde dingen beginnen te zien, vreest Juan voor een herhaling van het verleden en zet alles op alles om af te rekenen met de demonen in zijn gedachten.

Matigjes
Ondanks dat deze film onder het Mr. Horror Presents-label uitgegeven is, is het horrorelement ver te zoeken. Het is eerder een psychologische thriller te noemen, waarbij het wel wat weg heeft van de film The Sixth Sense, maar dan met minder spanningsopbouw. De muziek past net niet helemaal bij de sfeer van het verhaal, het is net wat te liefjes en slecht getimed hier en daar. Het kan door de Spaanse taalbarrière komen, maar qua acteerwerk lijkt het, vooral in het begin, alsof je naar een tuttig toneelstuk zit te kijken in plaats van naar horror. Halverwege lijkt het dan eindelijk wat te worden qua spanning, wanneer Juan vertwijfeld en overstuur het huis barricadeert en zijn kinderen de stuipen op het lijf jaagt. Maar het warrige karakter van de film verpest dit moment al gauw. Toch heeft dat warrige ook weer zijn charme, omdat de film duidelijk genre-overschrijdend is. Er wordt veel aandacht besteed aan de psychologische toestand van de verschillende personages. Het is alleen de vraag waarom They are watching us onder de noemer horror is geplaatst. De extra’s zijn karig te noemen: naast een lange 'making of' staan er een aantal trailers op. Echte horrorfans kunnen deze film beter laten liggen. Ben je echter op zoek naar films zoals The Others, dan zal deze film je waarschijnlijk wel bekoren.

Label: Living Colour H.E. Releasedatum: 24 april 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: