Boek: Googlepedia maakt je website vindbaar

Joost Melis (Pink_Floyd)
Het begon als een research project van twee gepromoveerden aan Stanford University. Larry Page en Sergey Brin begonnen aan het onderzoek om de zoekcapaciteiten op het internet te verbeteren en kwamen uiteindelijk als totale winnaars uit de bus. Vanaf 1998 toen het bedrijf voor het eerst officieel een bedrijf werd tot aan nu is Google immens gegroeid. Nu is het een multi-miljardenbedrijf waarvan de diensten overal ter wereld worden gebruikt en door zijn prima zoekresultaten en eenvoudige image favoriet blijft bij het grootste gedeelte van de gebruikers.

Het bleef niet alleen bij de zoekmachine, maar zaken als Google AdSense, Google Adwords, Google Analytics en de overname van bijvoorbeeld YouTube tonen de innovatiegerichtheid van het bedrijf. Om al die nieuwe ontwikkelingen bij te houden en te begrijpen is er natuurlijk ook een markt voor de uitleg van deze zaken. Het boek Googlepedia maakt je website vindbaar is de eerste uit de Googlepedia-reeks die een boekje opendoet over alles wat Google te bieden heeft.

Dit boek is toegespitst op de invloed die Google kan hebben op je eigen website en bespreekt in makkelijke en begrijpelijke taal de mogelijkheden. Allereerst wordt er getoond hoe je Google-account en Gmail-account aanmaakt. Vervolgens wordt er kort aangestipt hoe Google werkt en daarna worden de overige Google-activiteiten belicht. Zo leer je hoe je via de webmasters functies je pagina kunt laten indexeren, ofwel door je website aan te melden ofwel door een sitemap door te geven. Er volgen tips hoe je je ranking kan verbeteren en ook wat je vooral niet moet flikken bij Google.

Na de indexatie wil je natuurlijk de ins en outs weten, vandaar dat het boek ook ingaat op de analyse van het websiteverkeer middels Webmaster Tools en Google Analytics. Geld verdienen met je site via Google AdSense en Adwords kan ook nog en ook het toevoegen van Free Websearch op je pagina en websites maken met Page Creator wordt besproken.

Het boek legt alles in duidelijke taal uit, maar het is ook niet zo dat er erg diep op bepaalde zaken wordt ingegaan. Het is geen gedetailleerde handleiding, maar meer een eye-opener van wat er allemaal schuil gaat achter de wereld van Google. De begeleidende afbeeldingen en screenshots zijn erg handig in het doorlopen van de besproken stappen en ook de toegevoegde tips en noten zijn van goede waarde. Sommige onderdelen worden wel stap voor stap besproken zodat bijvoorbeeld het laten indexeren van je site of het toevoegen van AdSense goed gaat. Googlepedia is een handig boekwerkje dat de meeste internetgebruikers die niet in de IT zitten in ieder geval wel iets kan leren afhankelijk van hoever je je er al ooit in verdiept hebt. Laten we hopen dat de volgende boeken in de reeks ook zo zijn.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978 90 229 5867 4 Pagina's: 123