Boek: Randy Pausch - Nu ik dood zal gaan

Chantal (rocha01)
Velen van ons zullen de vraag ooit wel eens voorgeschoteld hebben gekregen: 'Wat zou je nog willen doen of zeggen als je nog maar kort te leven hebt?'. Voor de meeste mensen is het echter een hypothetische vraag en we kunnen er dan ook niet écht een antwoord op geven. Hoe anders ligt dat voor Randy Pausch, professor aan Carnegie Mellon University. Op zijn universiteit is het al vele jaren gewoonte dat professoren een lezing houden in het thema 'The last lecture', anders gezegd: Wat zou je nog willen zeggen als dit je laatste lezing zou zijn? Ook Pausch wordt op zeker moment gevraagd zo'n lezing te geven. Hij zegt onmiddellijk ja en begint te denken aan wat hij zou willen meegeven in deze lezing. Hoe eng wordt de waarheid als bij hem dodelijke alvleesklierkanker wordt geconstateerd en deze 'last lecture' ineens ook daadwerkelijk zijn laatste zal zijn. Ineens beseft hij dat het belangrijk wordt wat hij hierin achterlaat. De lezing leidt uiteindelijk ook tot het schrijven van Nu ik dood zal gaan. Een boek dat Pausch vooral heeft geschreven voor zijn nog jonge kinderen (vijf, twee en één jaar). Hij wil dat zij later door het lezen van het boek een beeld krijgen van de vader die hij -helaas veel te kort- was. Een kans om iets na te laten zal hij niet laten liggen.

Jeugddromen
Randy Pausch is een jonge, levenslustige, succesvolle, liefhebbende, vasthoudende man. In zijn jeugd krijgt hij van zijn ouders veel levenslessen mee en ze maken hem tot de man die hij nu is. Diezelfde levenslessen zijn grotendeels ook de lessen die hij zelf in het leven probeert te geven. Als professor aan Carnegie Mellon is hij geliefd om de manier waarop hij de jonge studenten probeert bij te staan in het leven. Hij houdt zich niet alleen aan het vak dat hij onderwijst, maar probeert de studenten meer mee te geven. Waarden waar zij in het leven iets aan hebben. De basis voor deze waarden ligt in zijn eigen jeugd en leven. Hij weet zijn pupillen jeugddromen te laten realiseren zoals ook hij dat heeft gedaan. Zelfs op het moment als zijn laatste maanden in zicht komen, doordat er alvleesklierkanker wordt geconstateerd, weet Pausch nog door te gaan met het delen van zijn kennis en ervaring. In 'The last lecture' vertelt hij zijn verhaal, zijn leven. Het moet een erfenis zijn waar elke toehoorder in de zaal iets uit kan halen. Deze laatste lezing bevat ook elementen uit zijn privé-leven, het leven met zijn vrouw Jai en hun drie kinderen. Het boek vertelt over beide kanten van dit leven: zakelijk en privé. Het is een nalatenschap die iedere jonge ouder wel na zou willen laten als hij voor het onvermijdelijke zou komen te staan.

In een 61-tal korte hoofdstukken behandelt Pausch zijn leven aan de hand van waarden, normen, tips en levenslessen. Het is haast ondenkbaar dat er iemand is die zich niet in één van die hoofdstukken kan herkennen of kan vinden. Het brede scala maakt dat er voor ieder van ons wel een les uit te halen is. Nergens is het een triest verhaal, geen moment heb je echt het idee dat je te maken hebt met een man die stervende is en daarover verbitterd is. Wel besef je dat je een juweel in handen hebt, een boek dat je tot nadenken aanzet. Wat zou ík nog willen zeggen als het mijn laatste maanden waren? Deze vraag speelt vanaf de eerste bladzijde in je hoofd. Het verhaal van Randy Pausch is in de basis niet uniek. Er zijn -helaas- veel meer jonge mensen die veel te vroeg zullen sterven en hun dierbaren achterlaten. De manier waarop Pausch echter iets heeft willen achterlaten is wel bijzonder. Het is een boek geworden met levenslessen die we allemaal wel kunnen gebruiken. Het boek helpt je te relativeren en te beseffen dat het leven kostbaar en mooi is, maar je moet er zelf iets van maken. Nastreven van je dromen en idealen is de onderliggende boodschap die Pausch meegeeft, ook als je nog maar korte tijd hebt om die dromen te bereiken. Het is te hopen dat zijn kinderen, waar het boek toch vooral voor geschreven is, later een goed beeld krijgen van de vader en man die hij was. Ze zullen het zeker als een waardevolle erfenis beschouwen. Een boek als dit kán alleen maar vijf sterren krijgen. In één ruk uitgelezen is daarvoor al een teken.

Hieronder is va YouTube 'The last lecture' van Randy Pausch te bekijken, voor de geïnteresseerden.

Randy Pausch' Last Lecture - Achieving Your Childhood Dreams (Carnegie Mellon)

Uitgever: Forum ISBN: 9789022549735 Pagina's: 254