Concert: Mika

Laura (Oplaatbatterij)
Deze zomer wordt voor de tweede keer een aantal openlucht concerten gegeven in het Westerpark in Amsterdam, Live at Westerpark genaamd. Grote namen als Radiohead en R.E.M. hebben er de afgelopen dagen al gestaan, en dinsdag was het de beurt aan Mika.

Op een terrein dat een beetje aan een miniatuur Lowlands doet denken, kwamen dinsdagavond 18.000 mensen samen om Mika te bewonderen. Maar eerst waren er twee voorprogramma’s, namelijk Sam Sparro en Hercules & Love Affair. Over beiden valt eigenlijk weinig te zeggen. Sam Sparro was aardig, Hercules & Love Affair was erg weinig aan en bij vlagen zelfs vals.

Maar daar kwamen we ook niet voor, Mika willen we zien! Rond half 10 was het dan zover. Na een indrukwekkende act met onder andere een zwevende clown, kwam hij onder de tonen van 'Relax, Take it Easy' enthousiast het podium op gerend. De eerste toon die hij inzette was een erg hoge en die klonk meteen zuiver: dat belooft wat! Het publiek gaat meteen helemaal los bij het eerste nummer. Ook andere nummers van zijn debuutalbum ‘Life in Cartoon Motion’ kwamen voorbij, zoals 'Billy Brown' en 'Any Other World'. Veel van de songs kregen net even wat extra’s, bijvoorbeeld de dansende dikke vrouwen (inclusief radslag van één van de vrouwen) bij 'Big Girl', een schimmenspel voorafgaand aan de nieuwste single ‘Lollipop’ en de drum battle halverwege het nummer 'Love Today'. Natuurlijk kunnen ook ballonnen ('Happy Ending') en confetti niet ontbreken.

De opening van het concert

Clowns, acrobaten, danseressen, een lachende clown als decor: het moge duidelijk zijn dat Mika niet van het ingetogen werk is. Het is één grote show. Je zou kunnen denken dat dit alles moet verbergen dat hij eigenlijk helemaal niet zo goed live is, maar niets is minder waar. Hij zingt hartstikke zuiver, terwijl hij ondertussen energiek over het podium rent. Maar als er dan iets fout gaat, gaat het ook goed fout, zoals bij het begin van ‘My Interpretation’, waarbij hij tot twee keer toe verkeerd inzet. “I feel like a child in a piano lesson”. Maar het maakt allemaal niks uit, het wordt hem meteen vergeven.

Mika gaat twee keer de fout in

Al met al was het optreden een groot spektakel, het publiek zong luidkeels mee en kon niet stil blijven staan. Vooral bij de cover van ‘Just Can’t Get Enough’ van Depeche Mode veranderde het publiek in één grote dansende en springende menigte. Ook het weer was Mika gunsig gezind: na een hele dag regen was het tijdens het optreden droog. Pas toen de laatste tonen van 'Relax, Take it Easy' (zowel opener als afsluiter dus) wegzweefden, begon het weer te regenen. Het weer houdt van Mika en de 18.000 mensen die aanwezig waren in het Westerpark, ook. Wat een geweldig optreden!

Locatie: Westerpark Datum: 8 juli 2008 Waardering: