Boek: Thomas Kanger - Grensgebied

Chantal (rocha01)
Bij de woorden Zweden en thrillers denk je vooral aan Henning Mankell. Toch is hij zeker niet de enige goede thrillerauteur uit het Scandinavische land, zo ontdekte we bij FOK! onlangs. Thomas Kanger mag zeker in één adem met Mankell genoemd worden. Onlangs verscheen er van hem weer een nieuwe thriller: Grensgebied. Het gaat hier om een verhaal met als hoofdpersoon Eline Wiik, een inspecteur bij de Zweedse politie. Kanger voerde deze persoon in al zijn eerdere boeken al aan en geheel terecht. Eline Wiik is precies het soort inspecteur dat zich leent voor een thriller met een sympathieke twist. Het vrouwelijke aspect voegt net dat beetje extra toe waardoor het verhaal meerdere kanten krijgt. Een prettige sfeer om je in te verliezen. En dat je je in het verhaal zult verliezen, is een garantie. Een page-turner in de dop.

Europese reis naar de waarheid
Eline Wiik is werkzaam als inspecteur bij de Zweedse politie. Ze kan het echter niet heel erg goed vinden met haar baas en deze heeft ervoor gezorgd dat ze van de afdeling moordzaken is afgehaald en het nu vooral met bureauwerk moet doen. Het bevalt haar allerminst en uiteindelijk besluit ze dat ze haar leven een andere wending wil geven. Waarheen, dat weet de jonge vrouw niet. Ze pakt haar koffer, start haar auto en begint gewoon te rijden met bestemming onbekend. Het brengt haar uiteindelijk in het Italiaanse dorp Monte Angelo. Het is een rustig bergdorp waar Eline haar leven wil gaan overdenken. Al snel ontmoet ze Alex Niro, een charmante doch ietwat mysterieuze man. Geheel tegen haar natuur in stort Eline zich in een relatie. Al kennen ze elkaar nog maar net, ze zijn meteen met elkaar verbonden. Het geluk is echter niet van al te lange duur, als ze op een ochtend Alex vermoord in zijn appartement vindt. Overmand door verdriet probeert ze het verlies van Alex te duiden en een plaats te geven. Het is alleen al snel duidelijk dat de hele zaak vrij ingewikkeld in elkaar steekt. Haar politiehart kan het niet nalaten zich in het onderzoek te mengen. Kapitein Morelli van de Italiaanse politie is belast met het onderzoek en moet met Eline meer over Alex te weten zien te komen. Hierdoor beseft ze eens te meer dat hun liefde nog maar zo pril was en ze eigenlijk niets weet over Alex.

Aanvankelijk besluit Eline terug te gaan naar Zweden. Er lijkt geen duidelijkheid te komen in het mysterieuze overlijden van haar Alex. Terug in haar thuisland komt ze tot de conclusie dat Alex in haar voort zal leven; ze blijkt zwanger. De geboorte van Mina zorgt er wel voor dat Eline de zaak toch niet kan laten rusten. Mina zal later vragen gaan stellen en die wil ze kunnen beantwoorden. Wat dan volgt is een zoektocht naar de ware identiteit van haar geliefde en de vader van Mina. Het brengt haar naar een door oorlog verscheurd Kroatië. Wie was Alex Niro en waarom moest hij dood? Eline moet het achterhalen, eerder zal zij niet verder kunnen met haar leven.

Snelheid
Kanger is het soort schrijver dat de gave heeft een verhaal te schrijven dat van bladzijde op bladzijde spannend blijft. De snelheid is perfect afgemeten en neemt je werkelijk mee in de wereld van Eline. De twists die het verhaal keer op keer neemt, zorgen ervoor dat het nergens inzakt. Waar Kanger, naast een goed thrillerverhaal, ook in slaagt is het blootleggen van de problemen waar het naoorlogse Kroatië mee te maken heeft: strijd tussen Kroaten en Serviërs. Tot op de dag van vandaag duren dit soort conflicten nog voort. Kanger verweeft de problematiek moeiteloos in zijn verhaal en het maakt dat het niet alleen fictie is, maar duidelijk aan waarheid grenst. Het helpt je een voorstelling te maken van hoe bevolkingsgroepen door een oorlog verscheurd kunnen worden en tegenover elkaar komen te staan. Daar waar ze eerder als goede vrienden en buren naast elkaar leefden. Deze verwijzing naar het ware leven in een land als Kroatië maakt het verhaal erg sterk. Zoals gezegd, Kanger mag zichzelf in één adem met Mankell noemen, hij doet er zeker niet voor onder. Grensgebied is een aanrader voor de thrillerliefhebber die van fictie met een waarheidsgetrouw gehalte houdt. Van Kanger zullen we zeker in ons land nog meer horen.

Uitgever: The House of Books ISBN: 9789044321425 Pagina's: 304