CD: Simple Minds - 25CD BOX: Themes Vol.1 - Vol. 5

Joost Melis (Pink_Floyd)
De fans van de Simple Minds krijgen het goed eind dit jaar. Maar liefst veertien keer komen ze in de buurt optreden: acht maal in het Sportpaleis in Antwerpen, één keer in het Gelredome en vijf maal in Ahoy. Ze grijpen hun 30-jarig bestaan aan om voor de derde maal terug te keren in het grootse 'Night Of The Proms'-spektakel. In 1997 en 2002 waren zij al dé grote naam van de avond (in Antwerpen 2002 verkocht NOTP zelfs 24 keer volledig uit door toedoen van de Simple Minds) en ook nu zullen ze als 'headliner' fungeren.

Niet alleen op het live-gebied worden de liefhebbers getrakteerd op mogelijkheden, ook in de platenzaak komt er in afwachting van nieuw materiaal (met de originele bezetting) een juweeltje bij om de tijd te overbruggen. De befaamde Themes-boxset is namelijk opnieuw uitgegeven. In september 1990 werd een geheel van vier cd-boxen in de schappen gelegd met daarop het materiaal van de 12" singles van de band. De "new and improved" versie bevat inmiddels vijf Volumes aan Themes die de tijdspanne van maart 1979 tot september 1992 bestrijken, met als doel "documenting the band's developing sound, ideas and ideals through the music and design of their classic 12" single releases".

In 1977 begon de samenwerking op muzikaal vlak voor gitarist Charlie Burchill en leadzanger Jim Kerr in het post-punk bandje Johnny & the Self Abusers. Al snel veranderde de samenstelling van de groep en werd hun naam omgedoopt naar Simple Minds, geïnspireerd door een regel uit 'Jean Genie' van David Bowie. Het eerste album van de band Life In A Day trok de lijn van de post-punkinvloeden door. Het gelijknamige nummer uit 1979 is op Volume 1 terug te vinden op Theme (cd) 3. De box komt een een paars met gouden box met daarin de vijf volumes. Deze volumes zijn uitklapbare cd-boxen die uitvouwen in een +-teken en elk vijf cd's ofwel themes bevatten.

Theme Volume 1 grijpt terug naar de beginperiode waarin postpunk, artrock en donkere New Wave het geluid van de Simple Minds typeerden. Waarin 'Life In A Day' nog een lichte upbeat creatie verzorgt, kleuren 'The American' en 'Love Song' in de extended version de betonnen muren nog grijzer met synths en trage basgitaar. 'League Of Nations' en 'Sound In 70 Cities' verschijnen voor het eerst in originele vorm op cd. De eerste komt bij 'Sweat In Bullet', samen met 'In Trance As Mission', nog een keer terug in de live uitvoering opgenomen in de Hammersmith Odeon in 1981. Op dit volume is 'Promised You A Miracle' de eerste grote doorbraak in de hitlijsten van Europa en belandde in Engeland op nummer 13. Het waren de eerste stappen van de overgang van cultstatus naar wereldwijde faam, al had 'Love Song' de charts in onder andere Australië en Canada ook al gehaald. Met deze single verdwenen ook de donkere wolken en scheen de zon weer op het typische jaren tachtig geluid. Brian McGee had het drukke tourleven inmiddels wel gezien en zei de band vaarwel na de Sons/Sister uitgave. Dat had ook zijn weerslag op het meer commerciële geluid van het bijbehorende album van 'Promised You A Miracle', New Gold Dream (81.82.83.84) .

Dit is dan ook goed te horen op Theme 6 op Volume 2 waarop de single Glittering Prize niet anders dan als regelrechte pop geclassificeerd kan worden. Dit nummer komt hier in de extended club mix en instrumentale theme versie. De groei van de band zette door en met Sparkle In The Rain behaalde de Simple Minds hun eerste nummer één notering in Engeland. De single 'Waterfront' (theme 8) lichtte in die tijd een tipje van de sluier van deze plaat op. Ook 'C Moon Cry Like A Baby' staat op dit schijfje met daarnaast nog een live-versie van 'Hunter and The Hunted'. Het succes nam exponentieel toe na de release van 'Don't You (Forget About Me), de track die door Forsey en Chiff was geschreven voor de film The Breakfast Club. Dit zorgde tevens een definitieve doorbrak in de VS.

Volume 3 trapt af met het immense succes van 'Alive and Kicking' (de normale en de instrumentale versie) en bevat daarnaast nog een live-versie van 'Up On The Catwalk'. De hit 'Sanctify Yourself' is in de extended en dub versie te vinden op dit volume en worden vergezeld van de live-versies van 'Love Song' en Lou Reed's 'Street Hassle', beide opgenomen in Ahoy in 1985. Tezamen met de live-opname van 'Don't You (Forget About Me)', de US remix en een live-track van 'Promised You A Miracle' en 'Ghostdancing' is dit dus een commercieel succesvolle verzameling aan 12".

Naast de samenwerking met Amnesty International participeerde Simple Minds ook in het Mandela Day project ter ere van zijn 70ste verjaardag. De tracks 'Mandela Day' en 'Biko' ontstonden uit dit project en staan naast 'Ballad Of The Streets' en de kneiterhit 'Belfast Child' (full length version) op theme 16 in de vierde cd-box. Ook 'This Is Your Land' (met Lou Reed), 'Kick It In' (de standaard en unauthorised versie) de '89 remix van 'Waterfront' sieren dit volume. Theme 19 ofwel The Amsterdam EP bevat twee interessante versies van Prince's 'Sign O' The Times', 'Let It All Come Down' en William Blake's 'Jerusalem'. Theme 20 (aka The Verona EP) is ook niet verkeerd. Afkomstig van de Verona video worden hier drie tracks van het meest recente album destijds ten gehore gebracht.

Maar uiteindelijk gaat het bij deze uitgave natuurlijk om Volume 5, de niet eerder uitgebrachte cd-box. Het gaat hier om de singles van het Real Life en Glittering Prize 81/92. Deze box kan gelden als de live-box aangezien het leeuwendeel live-registraties zijn. Zo zijn er de Verona files van 'Alive And Kicking' en 'Soul Crying Out'. De eerste komt samen met 'Belfast Child' en 'See The Lights', 'Love Song', 'Travelling Man' en 'Oh Jungleland' terug in opnames van 1991 in Barrowlands Ballroom in Glasgow. Ook bevat de box enkele extended mixen van Julian Mendelsohn en Gregg Jackman, al voegen deze qua muzikale diepgang weinig toe aan het origineel. De live-versies zijn daarentegen van erg goede kwaliteit en brengen de band regelrecht in je woonkamer.

De kwaliteit van deze uitgave is sowieso vrij goed en er is gebruik gemaakt van goede registraties en remasters. Heel soms klinkt er nog een wat vlakke toon doorheen, maar over het algemeen is het van uitstekende kwaliteit. Ben je minder bekend met de Simple Minds, dan is het completeren van je CD-collectie met volledige albums verstandiger, aangezien je voor een paar uurtjes muziek CD's blijft wisselen en er veel dubbele nummers voorbij komen, zij het in andere versies. Deze verzameling is een juweeltje voor alle fans die op zoek zijn naar wat bijzonderder materiaal van de band. Degenen die de vorige Themes uitgaven niet hebben gekocht, zullen er geen buil aan vallen. Maar Volume 5 is ook gelukkig los verkrijgbaar om de set compleet te maken. De gehele box is wel aan de prijzige kant (¤140-160), maar voor de echte fan die de Themes nog niet had zeker de moeite waard.

Label: Virgin Datum: Juni 2008 Waardering: