Boek: Duintjer - van Straaten - Nooit meer roken

Chantal (rocha01)
Het kan je haast niet ontgaan zijn: op 1 juli is het rookverbod in de horeca ingegaan. Er zijn de nodige acties, discussies en debatten geweest over dit feit. Naar nu blijkt is het ook voer voor uitgeverijen om boekjes samen te stellen die aansluiten bij het thema. Zo is er nu het boekje Nooit meer roken, een verzameling verhalen en columns. Het is samengesteld door Manon Duintjer en Harmen van Straaten. Uitgeverij TM Trademark zag er wel brood in en zo werd het boekje mooi op tijd afgeleverd om bij de '1-juli-hype' aan te sluiten. Je moet deze bundel dan ook niet over drie maanden in de markt zetten, want dan weet waarschijnlijk niemand weer waarover het ook alweer ging. FOK! zou FOK! dan ook niet zijn als zij hier geen aandacht aan zou besteden op het moment dat dit nog actueel is.

Gebundelde verhalen
Nooit meer roken - Verhalen over het genot van roken, zoals het boekje voluit heet, is -zoals eerder gezegd - een bundeling van verhalen en columns. Alle geschreven woorden zijn reeds eerder elders verschenen. Zo kent het boekje een hoofdstuk dat een scène bevat uit het dagboek van Bridget Jones (ja, je weet wel, Renee Zellwegger). Het dagboekfragment begint met een aantal statistische gegevens zoals '9 eenheden alcohol, 28 sigaretten'. We hebben hier duidelijk te maken met een rookverslaafde. Verder is er een column van Bas Blokker (schrijft o.a. voor NRC Handelsblad), waarin hij de wereld van de film bespreekt in relatie tot roken en de sigaret. Ook Remco Campert, Herman Brusselmans, Désanne van Brederode, Johan Derksen en H.J.A. Hofland hebben hun bijdrage geleverd met hun schrijfsels. Tja, wat kun je meer zeggen van zo'n dun boekje zonder verder elk verhaal al uit de doeken te doen? Eigenlijk niet veel.

De zin die het meest blijft hangen is misschien wel de zin op de achterkant van het boek: 'Als je niet meer rookt, ruikt alles zo lekker, vooral sigaretten.' Een uitspraak van Van Kooten en De Bie. Verder hebben we hier te maken met een bundel die verre van hoogstaand is. De verhalen die erin zijn opgenomen, zijn geen van alle bijster interessant (of het moet zijn dat een roker daar andere belevingen bij heeft). Het hoofdstuk dat eigenlijk als 'beste' aangemerkt mag worden is dat waarin eerder genoemde Bas Blokker zijn relaas houdt. De feiten die hij naar voren brengt over de relatie tussen film en roken is wel enigszins interessant. Verder is het een 'werkstuk' dat niet meer is dan wat plak-en-knip werk van reeds eerder gepubliceerde verhalen. Zeker geen boek waarvoor je nu naar de winkel hoeft te rennen (al dan niet met rooklongen). Als over enkele weken de hype rondom Ab Klinks rookverbod weer wat is afgenomen, zal Nooit meer roken ook zeker uit beeld verdwijnen.

Uitgever: TM Trademark ISBN: 9789049900717 Pagina's: 128