DVD: The Myth

Joris (Scylla)
Zodra er op een dvd-hoes grootspraak als "Crouching Tiger, Hidden Dragon meets Raiders of the Lost Ark!!" geschreven staat, belooft dit vaak weinig goeds. Ook de film The Myth (of San Wa)waarin Jackie Chan de hoofdrol speelt, probeert ons ijdele hoop te geven maar kan helaas de belofte die trots op de hoes prijkt zoals verwacht niet waar maken. Hoewel de Chinese film al uit 2005 stamt, is hij in Europa nu pas op dvd verschenen, en nog wel in een mooie two-disc versie.

Droom of werkelijkheid...
Jackie Chan speelt de archeoloog Dr. Jack Chan (echt waar) die de laatste tijd last heeft van vreemde dromen. In deze dromen is hij een generaal uit de tweeduizend jaar oude Qin dynastie. De generaal, Meng Yi, moet de beeldschone Ok Soo, uitgehuwelijkt aan de keizer, verdedigen tegen rebellen en haar veilig aan het hof afleveren. Ondertussen wordt Jack overgehaald om op reis te gaan door zijn vriend William, een natuurkundige die onderzoek doet naar geheimzinnige levitatie. Hij gelooft dat dat volgens een oude Chinees/Indiase mythe mogelijk was en samen gaan ze op pad om het mysterie te ontrafelen. Ondertussen wordt het droomverhaal van Meng Yi en Ok Soo door de film heen geweven en uiteindelijk komen de twee verhalen bij elkaar in een spectaculaire ontknoping. We leren meer over Jack’s verleden, is William wel te vertrouwen, en weet generaal Meng Yi de keuze te maken tussen loyaliteit aan de keizer of zijn opbloeiende liefde voor de mooie Ok Soo?

Indiana op zijn Kantonees
Waar de vergelijking met The Raiders of the Lost Ark vandaan komt, moge duidelijk zijn. Er zitten nogal wat knipogen naar de films met Harisson Ford, maar Jackie Chan is helaas geen Indiana Jones. En de scriptschrijvers van deze film zijn al helemaal geen George Lucas. De film springt vooral in het onduidelijke begin van de hak op de tak, waardoor het lange tijd niet duidelijk wordt waar het nu eigenlijk allemaal heen gaat. Er worden te veel losse eindjes niet aan elkaar geknoopt en de sequenties volgen elkaar meer dan eens op een nogal onlogische manier op. Het tempo gaat in het tweede deel van de film weer omlaag wat het verhaal wel ten goede komt, maar wat er ook weer voor zorgt dat de film niet helemaal in evenwicht is. Had er dan nog een half uur aan vastgeplakt zodat dit epische verhaal wat meer tot zijn recht was gekomen.

Onoriginele epiek, maar mooie choreografie
Want episch mag het best genoemd worden, alle ingrediënten daarvoor zijn aanwezig. En al die ingrediënten zijn misschien wel heel erg nadrukkelijk en stereotype aanwezig, waardoor de film nou niet bepaald origineel is. En het zou natuurlijk geen Jackie Chan-film zijn wanneer er niet flink in gevochten zou worden. Zou het dan zo zijn dat het geld wat normaal voor fatsoenlijke special-effects wordt gebruikt nu uit is gegeven aan een stelletje goede choreografen? Want het is vooral de choreografie van de zwaard- en kungfu-gevechten die de film de moeite van het kijken waard maakt. Er zitten een aantal behoorlijk boeiende actiescènes tussen. Zoals het stuk waarin Jackie en een Indiase schone het opnemen tegen twee achtervolgers op een lopende band die onder de lijm zit. Een grootse oorlogscène mag ook niet ontbreken en komt samen met een mooie soundtrack goed tot zijn recht. Alleen ook hier is het niet allemaal in evenwicht. In het begin is het vooral Chans bekende slapstick-achtige manier van vechten die de boventoon voert en eigenlijk alleen maar weet te irriteren, pas tegen het eind neemt het geheel een wat serieuzere vorm aan.

Voor de fans van Jackie Chan of Chinese avonturenfilms is The Myth zeker geen onaardige film om twee uurtjes aan te besteden, maar anderen zouden er goed aan doen hem links te laten liggen. Voor degenen die zich door de twee uur van het vage verhaal hebben heen geworsteld en nog niet genoeg kunnen krijgen, is er nog een tweede dvd met daarop nog eens twee uur aan beeldmateriaal. Een goede making-of mag natuurlijk niet ontbreken, daarbij een aantal verwijderde scènes, en nog een rits aan materiaal dat de liefhebbers alleen maar zullen verwelkomen. Helaas kan deze disc ook niet ophelderen waarom de special effects zo gedateerd overkomen, waarom Jackie Chan werkelijk niet kan acteren en waarom er niet wat meer geld in fatsoenlijke scriptschrijvers is gestoken.

Label: Dutch FilmWorks Releasedatum: Mei 2008 Kijkwijzer:
Waardering: Waardering extra's: