CD: Kaizers Orchestra - Maskineri

Joris (Scylla)
In 2000 werd in het Noorse Bryne Kaizers Orchestra opgericht. Gezongen in de Noorse taal sloegen de gypsy-folk liedjes die de band ten gehore bracht snel aan bij de rest van Europa en de band werd een graag geziene festivalgast. Nu dan ligt het nieuwe album, Maskineri, in de winkels en het is duidelijk dat de band een nieuwe koers is ingeslagen. De CD is wat minder springerig, minder feestelijk, maar daarom nog niet minder bijzonder dan het vorig werk.

Noorse Gypsy-speedpunk...
Kaizers Orchestra is vooral bekend om haar aparte bandbezetting en feestelijke muziek. En het waren vooral gypsy-invloeden die samen met Noorse folk nogal eens voor een explosieve combinatie zorgden. Anders dan de bandnaam misschien doet vermoeden bestaat Kaizers Orchestra uit zes leden, maar ook op Maskineri klinken Janove, Geir, Terje, Øyvind, Helge en Rune hier en daar als een waar orkest. Alhoewel gezegd moet worden dat de muziek op Maskineri wat minder overweldigend is dan het vorig werk van de Noormannen. De CD klinkt wat frisser, wat lichter, en wat minder aanwezig. Maskineri is eerder een degelijke popplaat , met een ietwat vreemde bijsmaak.

...of toch eclectische Noorse pop?
Twaalf nummers zijn er te vinden op Maskineri, een dozijn fijne popnummertjes die de scherpe randjes van weleer achter zich hebben gelaten. Op het eerste nummer 'Moment' zit het tempo er nog goed in en op een funky ritme laat zanger Janove Ottesen horen hoe goed zijn stem met de kronkelende Noorse taal overweg kan. Af en toe gaat dat ook wel erg ver, zoals op 'Bastard Sønn', een vreemde wals waarop Ottesens stem af en toe flink uit de bocht vliegt. En nu is het niet eens zo erg dat we de taal niet kunnen verstaan, maar er zijn mooiere talen dan het scherpe Noors. En af en toe werken Ottesens uithalen nogal op de zenuwen. Op 'Toxic Blod' houdt de man zich in, een lekkere zwoel jazzachtig nummer waar de marimba van Helge Risa goed op uitkomt. Ook '9mm' is een behoorlijk lekkere track, op dit lekkere rock n’ roll nummer kan eindelijk een beetje gedanst worden, iets wat toch lastig is met de overige nummers. 'Enden Av November' en 'Med En Gang Eg Når Bånn' zijn de twee obligate, en overbodige, ballads. Met 'Ond Sirkel' doet het orkest nog een poging om feestelijk te eindigen, maar veel te stuiteren valt er met Maskineri bepaald niet. En dat is toch jammer.

Muzikale Mengelmoes
Jammer, omdat een stuiterende feestpartij toch een van de voornaamste speerpunten van de band waren. Vooral live weet Kaizers Orchestra als geen ander een tam publiek om te toveren in een kolkende massa van springende lijven. Op dit album blijft echter de munitie die de band daarvoor nodig heeft jammer genoeg een beetje uit. Maskineri is een muzikale mengelmoes van verschillende stijlen die een paar lekkere nummers heeft opgeleverd, maar ook wat nummers waar de luisteraar niet zo veel mee kan. En dat is nu net die vreemde bijsmaak die niet aanwezig had moeten zijn in dit Noorse sausje.

Label: Petroleum Records Datum: 18 Februari 2008
Waardering CD: