CD: Jason Mraz - We Sing, We Dance, We Steal Things

Eline (Numbie)
'Well open up your mind and see like me, open up your plans and you'll be free', Jason Mraz had het niet beter kunnen zeggen. De flierefluiter uit Virginia wilde eigenlijk illusionist worden, maar verkoos toch het muzikale pad. En niet geheel onverdienstelijk: inmiddels heeft hij miljoenen platen verkocht, tourt jaarlijks wereldwijd, en weet tussendoor ook nog af en toe een album op te nemen. Z'n laatste werk We Sing, We Dance, We Steal Things. kwam onlangs uit en piekte midden mei op #3 in de Billboard charts. Niet slecht voor een troubadour uit Mechanicsville, VI.

Het verhaal van Jason Mraz is er één die lijkt op dat van zoveel andere singer-songwriters. Jason groeide op in Virginia, verhuisde naar New York om het daar te maken en wist via via een platencontract binnen te slepen. Zijn debuutalbum Waiting For My Rocket To Come uit 2002 werd geproduceerd door John Alagia die onder meer ook verantwoordelijk was voor John Mayer's debuutalbum Room For Squares. Hij tourde over de hele wereld met megasterren als Alanis Morissette en The Rolling Stones. In 2004 kon Nederland voor het eerst met'm kennismaken via de bescheiden airplayhit 'The Remedy (I Won't Worry)'. Het album deed niet wat het zou moeten, en werd het dus een lange tijd stil rondom Jason Mraz.
Het tweede studioalbum Mr. A-Z werd in Nederland niet eens uitgebracht. De radiostilte werd in de lente van vorig jaar verbroken, toen ineens bekend werd dat hij naar Nederland zou komen. Een uitverkochte show in de grote zaal van Paradiso, een achtertuinshow in het welbekende Twentse Ootmarsum en zeer goed ontvangen optredens op het North Sea Jazz Festival maakten ineens een hoop slapende fans weer wakker.

Met zijn luchtige, soulvolle gitaarliedjes wist hij dus vorig jaar live menig te verrassen. Inclusief blijkbaar de platenmaatschappij van Jason in Nederland, want afgelopen maart was hij er weer ineens. Voor vijftig man in Hilversum gaf hij een intiem optreden waarin hij het beste van het nieuwe album liet horen, plus wat verzoekjes uit het publiek. Lees alles over dit optreden hier. Vanaf die dag was het aftellen tot aan de release van het derde studioalbum We Sing, We Dance, We Steal Things.

Voorafgaand aan het album kwam de single 'I'm Yours' uit. Een track die Jason al meer dan een jaar speelde tijdens shows en elke keer weer mateloos populair bleek te zijn. Op de radio deed deze het echter een stuk minder; op enkele draaibeurten door 3FM na werd de track nauwelijks opgepakt. Misschien dat het met de tweede single en tevens opener van het album 'Make It Mine' wel gaat lukken. Waar 'I'm Yours' de term 'laid-back' herdefinieert, is deze openingstrack wat meer uptempo en in lichte mate zelfs funky. Of zoals hij het zelf zegt in de eerste zin "Wake up everyone...". Deze openingstrack is ook het meest representatief voor de rest van het album; een beetje funk & soul, een beetje pop, en een beetje diepgang. Andere tracks die eruit springen zijn onder meer 'Butterfly', 'Lucky' (ft. Colbie Caillat) en 'Details In Fabric' (ft. James Morrison). Wel heeft dit album net als op zijn vorige werk de neiging om na enige tijd in te zakken. De tracks 'Love For A Child' en 'Only Human' zijn voorbij voordat je het in de gaten hebt.

Op We Sing, We Dance, We Steal Things laat Jason Mraz horen, dat meer niet altijd persé beter hoeft te zijn. Op een enkel niemendalletje na heeft Mraz met dit album weer een prima werkje afgeleverd om in ieder geval nog een paar jaar door te kunnen touren. Jason is dit jaar te zien op Parkpop, op 9 juli in de Melkweg (uitverkocht) en eind september in de HMH.

Label: Warner Music Releasedatum: 16 mei 2008