DVD: Unnatural Causes

Chantal (rocha01)
Soms wordt een film gemaakt om direct op dvd uit te komen. Unnatural Causes is er zo eentje. De thriller werd niet geproduceerd met de bioscoop als einddoel, maar televisie of dvd was het uitgekozen medium. Het gaat hier om een thriller die alle voor het genre kenmerkende ingredienten heeft: moord, hebzucht en veel niet voorziene omstandigheden. Het vaste recept voor een thriller, die is opgenomen in Barcelona. Het is erg jammer dat van deze mooie stad maar weinig zichtbaar wordt in de film. Wellicht had dit decor, beter belicht, kunnen leiden tot een sterker geheel. Het had in ieder geval veel mooie beelden op kunnen leveren. De vraag die rijst is: 'Waarom opnames in zo'n mooie stad maken om er vervolgens in de film nauwelijks echt iets van terug te vinden?' Het had net zo goed een kunstmatig decor kunnen zijn.

Het verhaal
Tara Reid speelt de rol van Julia, de vrouw en partner van Matt McKay (Angus Macfadyen). Zij hebben een reclamebureau in het Catalaanse Hoofdstad. Wanneer Matt's collega Trevor Jones (Colm Meany) vennoot in het bedrijf wil worden, lijkt Matt het contract maar niet te willen ondertekenen, tot ergernis van Trevor. Deze maakt dat Matt gaat geloven dat zijn vrouw een affaire heeft. Trevor lijkt er ook succesvol voor te zorgen dat Matt wordt verdacht van de moord op zijn vrouw. Waar hij echter geen rekening mee heeft gehouden is de plotselinge terugkeer van Julia, levend en wel. Voor Matt is het echter te laat, de 'vermeende' dood van Julia heeft hem tot zelfmoord aangezet. Of zou het in dit geval wél om moord gaan? Julia doet er alles aan om de onderste steen boven te halen. En dat valt niet mee in een wereld vol complotten, waarin ze bij tijd en wijle moet vrezen voor haar leven.

Clean Break
De film kreeg aanvankelijk de titel Clean Break, maar is onder de naam Unnatural Causes op schijf uitgebracht. De rollen van Matt en Julia worden door respectievelijk Agnus Macfadyen en Tara Reid gespeeld. Los van elkaar twee goede acteurs, maar als echtpaar niet erg overtuigend. Er lijkt een element te ontbreken waardoor er geen echte relatie tussen de twee is. Ook het script, het eerste van Jacques Haitkin die dit samen met Robert Malenfant maakte, laat hier en daar gaten vallen. Deze combinatie maakt dat de film het zeker niet haalt bij echte topthrillers. Het is een doorsnee verhaal, maar mist dat beetje echte 'thriller-thrill' om een topper te zijn. De release is ook niet meer dan de standaard film en de gebruikelijke opname van de trailer. Geen opmerkelijke uitgave dus. Laten we het houden op een matige thriller in een normale editie op de markt gebracht. Leuk tussendoortje, maar niet meer dan dat.

Label: Linden en Barbosa Releasedatum: 22 mei 2008 Kijkwijzer: Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.