CD: Putumayo - Quebec

Chantal (rocha01)
Putumayo timmert stevig aan de weg. En dat al 15 jaar, zo kunnen we op hun website lezen. Het label staat bekend om zijn kleurige en fleurige uitgaven en de stabiele kwaliteit die de cd's over het algemeen hebben. De nieuwste aanwinst in je Putumayo-collectie zal ongetwijfeld Québec worden. Ter gelegenheid van het 400-jarig bestaan van de stad heeft Putumayo gemeend een verzamel-cd te maken met die typische Franstalige Québec-stijl. Mondiaal is het eerste wat je te binnen schiet bij het beluisteren van deze verzameling artiesten. De variatie in de nummers is, zoals we gewend zijn van het label, duidelijk aanwezig. Van traditionele folk via het meer eigentijds singer-songwriterwerk naar een uitschieter naar pure native-Canadian muziek. Voor ieder wat wils, maar dat moet haast wel bij een release van Putumayo.

Ritmische binnenkomer
Probeer het volgende eens: zet de cd Québec op en probeer dan bij het eerste nummer je voeten stil te houden. Gegarandeerd dat het je niet lukt. Na een lekkere tokkel op de akoestische gitaar pakt het ritme van Mathieu Mathieu's 'Cette Ville' je meteen bij je lurven. Je voeten móeten gewoon het ritme meetikken. Een lekkere start is het halve werk moeten de samenstellers van dit verzamelalbum hebben gedacht. Na deze ritmische start is het de beurt aan DobaCaracol. De combinatie van funk, reggae vibes en Afrikaanse ritmes doen het goed. Dit, doordrenkt van de Franse taal, een taal die altijd wel romantisch aandoet, in welke soort muziek dan ook.

Mathieu Mathieu - Cette Ville

Mathieu Mathieu - Cette Ville from Putumayo World Music on Vimeo.

DobaCaracol - Etrange

DobaCaracol - Étrange from Putumayo World Music on Vimeo.

De stem en de toon van Annie Villeneuve is uitermate geschikt voor een bijdrage aan het Eurovisie Songfestival. Helaas komt ze uit Canada en dat ligt nog steeds niet in Europa. 'Un Homme' zou absoluut kunnen meedingen naar een plaats in de finale op dit prestigieuze festival. Het is een song die lekker loopt, niet al te hard van toon en aard is en gewoon prettig aanvoelt. Bij de eerste noten van Florent Vollants' nummer 'Nitshiuenan' denk je onvermijdelijk aan de Dire Straits. De beat op de achtergrond wekt direct deze associatie op. Zodra Florent zijn stem inzet is het wel gedaan met het deja-vu. Is het niet de toon van de stem, dan is het toch zeker het feit dat het nummer in de traditionele Montagnais-taal wordt gezongen. Meezingen zal niet meevallen, maar genieten zul je.

Myreille Bédard - Il Fait Dimanche (live)

Myreille Bédard - Il Fait Dimanche (Live) from Putumayo World Music on Vimeo

Van chillen en relaxen tot swingen
De relaxte klanken van Myreille Bédard met 'Il Fait Dimanche' geven even een fijne pauze, een kleine oplader voor het slot van het album. En hoe kun je een Franstalig album beter afsluiten dan met een song getiteld 'Vive L'Amour'. Le Vent Du Nord maakt er een vrolijke uitblazer van de cd van. Je reis door Québec is rond, maar zeker niet voorbij. Want het voordeel van een cd is dat je die keer op keer kunt herhalen.

Je kunt gewoonweg na het beluisteren van deze cd niet anders dan concluderen dat de goede naam van Putumayo ook hier weer hoog is gehouden. Het label is zo stabiel en consistent in het afleveren van goede verzamel-cd's, dat zij zich toch wel de grootste promotor mogen noemen van wereldmuziek. Ook voor dit album heeft Putumayo weer een mooi doel uitgezocht om een gedeelte van de opbrengsten van deze cd aan te schenken. Dit keer gaat deze naar Jeunes Musiciens du Monde (Young Musicians of the World). Deze organisatie bevindt zich in Québec en verzorgt gratis muzikale lessen voor kinderen. Uiteraard op het gebied van traditionele muziek om het erfgoed te promoten en te verzekeren van een toekomst. Wederom een goed doel waar je aan bijdraagt bij de aanschaf van deze cd.

Tracklist

1 Mathieu Mathieu • Cette Ville
2 DobaCaracol • Étrange