CD: Nicole Atkins - Neptune City

Eline (Numbie)
Neptune City is een 'borough' van Monmouth County, New Jersey, VS. Het stadje heeft 5,521 inwoners en mag Jack Nicholson en Danny DeVito tot zijn (voormalige) bewoners rekenen. In het City Community Center worden wekelijks activiteiten georganiseerd voor de bevolking. Een stadje zoals vele in New Jersey en toch vond Nicole Atkins genoeg inspiratie in het stadje om er op latere leeftijd een volledig album aan te wijden. Neptune City is de titel die Atkins gaf aan haar debuutplaat, vernoemd naar het plaatsje naast haar eigen voormalige woonplaats.

Tegenwoordig woont Atkins nog iets verder van Neptune City, maar nog steeds in New Jersey. Tijdens haar showcase enkele maanden terug vertelde ze uitvoerig over haar jeugd in Jersey, de plekken die haar inspireerde en de zaken die haar zoal bezighouden. En ondanks haar geringe postuur liet ze die avond in Amsterdam enorme indruk achter. Met haar enorm volle stem, haar melodramatische teksten en uitbundige orkestraties blies ze haar muziek de zaal in. Misschien was het zelfs een beetje té enthousiast, want haar stem leek soms te verdrinken in de muziek. Op het album is dit uiteraard beter uitgebalanceerd.

Voor het opnemen van Neptune City ging ze naar Zweden en vroeg enkele bekende Zweedse topproducers haar te helpen. Haar voorkomen en haar opvallende stemgeluid laten haar het beste plaatsen tussen creatieve artiesten als Jenny Lewis (Rilo Kiley), St. Vincent en Stevie Nicks. Terwijl ze muzikaal gezien veel dichter in de buurt komt van een ouderwetse Roy Orbison plaat, met hier en daar het theatrale van Rufus Wainwright. Folk-rock met een theatraal vleugje zo je wilt. Zoals in de eerste single 'The Way It Is', welke ingeluid wordt door een zwaar zingende Atkins en een zware belgong. De donkere, haast mysterieuze opening van deze track is indrukwekkend. Des te meer indruk laat ze achter wanneer ze in het refrein moeiteloos met haar zang naar grote hoogte weet te klimmen. Een haast klassieke poptrack die zo op een oud jaren zestig album had gepast. Het enige verschil is dat deze geschreven is door een frisse twintiger in de 21ste eeuw. Het enige wat op dit album aan te merken valt is dat er niet na één keer luisteren een duidelijke single van af te leiden valt. Voor artieste als Atkins met zoveel talent en potentie eigenlijk wel een beetje jammer. Je gunt een artieste van haar kaliber het grote succes.

Andere hoogtepunten op het album zijn de titeltrack 'Neptune City', openingstrack 'Maybe Tonight' en het schitterend georkestreerde 'Together We're Both Alone'. Atkins levert met Neptune City een goede debuutplaat af. Nu maar hopen dat ze dit niveau weet te handhaven op komende albums. Dan komt het grote succes ook vanzelf wel.

Label: SonyBMG Music Entertainment Releasedatum: 9 April 2008