Boek/CD: Solo met Jan - Huub van der Lubbe

Erik (getikte_rik)
"Bloemrijk als Nijgh, uit het hart als Hazes". Zo zou het werk van Huub van der Lubbe omschreven kunnen worden. De Amsterdammer bezingt vaak maar één thema: 'Dé Liefde', maar vervalt desondanks nooit in clichés. Van der Lubbe's teksten zijn niet plat of studentikoos, maar ook niet vergezocht en onbegrijpelijk. Met zijn band speelt hij net zo gemakkelijk voor volle feesttenten en festivals, als in het clubcircuit en kleine, intieme theaters. Het publiek is dan ook afkomstig uit alle lagen van de bevolking. Wie anders dan De Dijk weet sinds jaar en dag uit te torenen boven het verder zo vlakke, Nederlandstalige 'muziek'landschap?

Eind maart van dit jaar verscheen een boek met cd van Huub van der Lubbe. En dat gaat duidelijk niet over De Dijk, want de titel luidt: 'Solo met Jan'. Deze Jan -Robijns heet hij verder- is al meer dan dertig jaar de beste vriend van Huub van der Lubbe. In deze 120 bladzijdes tellende pocketuitgave beschrijft Van der Lubbe op een treffende, onderhoudende manier de muzikale avonturen van hemzelf, mét Jan. In heldere, veelal korte zinnen begint Van der Lubbe in het eerste hoofdstuk logischerwijs met zijn ontmoeting met Jan Robijns. Diens adres, 'Elandstraat 3b', tevens de titel van dit hoofdstuk.

Het is een zonnige zondagmiddag in 1976 (…) als ik, met een kistje sigaren onder de arm, voor de eerste keer in mijn leven aanbel op de Elandstraat 3b.
'Kom boven!'
Jan rookt Drum. Die middag begin ik ook shag te roken.
'Wat zullen we doen?'
'Liedje maken?'
'Waarover?'
'Over de liefde? Daar gaan liedjes meestal over.'
Een uur later hebben we onze eerste liedtekst. Het refrein luidt:

"Liefde kun je niet leren
Voor liefde is geen hogeschool
Liefde kun je niet studeren
Doe de liefde! Dat is ons parool"

In de volgende verhalen vertelt Van der Lubbe lustig verder, waardoor de bijbehorende strofes uit de liedteksten nog meer tot leven komen. Het Schelpenlied bijvoorbeeld, en ook aandoenlijke foto's en handgeschreven partituren van een jonge Huub en Jan dragen er aan bij.
Het zou zonde zijn om meer tipjes van de sluier op te lichten, daar is het boekje eigenlijk simpelweg te dun voor. Solo met Jan is dan ook een must-have voor alle liefhebbers van de schrijfsels van Huub van der Lubbe, die ook al diens Melkboer met de blues, Geregeld leven en Concordia Versterkte Gedichtenin de boekenkast hebben staan. Aan de bijgevoegde cd die 17 nummers telt is in dit boek uiteraard ook de nodige aandacht gegeven in het overzichtelijke slothoofdstuk. Hier zijn alle technische, muzikale en zakelijke gegevens en verdere anekdotes terug te lezen.

"Ik ben nergens goed voor", zingt Van der Lubbe als zanger van De Dijk. Met Solo met Jan bewijst hij echter wederom tot de top van het Nederlandse tekstdichtersgilde te behoren.

Uitgever: Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar ISBN: 978 90 388 90623
Pagina's: 120 Waardering: