Boek: Carry Slee - Dat heb ik weer

Chantal (rocha01)

De 'moeder/oma' van de kinderliteratuur, Carry Slee, heeft weer een nieuwe serie jeugdboeken in het leven geroepen. Sinds kort ligt deel 1 in de winkel: Dat heb ik weer. Dat Slee succesvol is valt niet te ontkennen. Met bijna 4 miljoen verkochte kinder- en jeugdboeken mag je wel stellen dat je een gerespecteerd schrijfster bent. Haar boeken zijn erg populair, niet in de laatste plaats doordat Slee in haar verhalen erg veel ruimte laat voor de lezers om zich in te leven in het verhaal. De verhaallijn is er meestal eentje die heel herkenbaar is voor de doorsnee jonge tiener. Zo ook weer in dit nieuwe boek. De hoofdpersoon, Britt, leidt een leven dat veel andere meisjes van haar leeftijd ook leiden. School, vriendinnen, vriendjes, internet, problemen met je ouders, kleding, feest, ruzies, het zijn allemaal elementen die het leven van een tiener kenmerken en ze zijn stuk voor stuk in het boek terug te vinden.

Het leven van een brugklasser
Britt zit in klas 1c waar zij samen met haar beste vriendin Noah de dagen probeert door te komen zoals de meeste brugklassers dat doen. Er wordt vooral veel op leraren gemopperd, over jongens gesproken en geroddeld over andere meisjes uit de klas. Noah heeft sinds kort een vriendje, Dave en al snel wordt het Britt duidelijk dat zij eigenlijk ook wel erg verliefd op deze jongen is. Vooral als zij samen met Dave zich voorbereid op een auditie voor een film. Deze draait om twee tieners die samen een zoenscène moeten spelen en Dave en Britt nemen het oefenen vrij serieus. Al zal later blijken dat de één er toch iets andere gevoelens bij heeft dan de ander. Naast al dit 'liefdesleed' is er ook nog Britt's thuissituatie die verre van ideaal is. Haar ouders leven gescheiden en haar vader heeft een nieuwe vriendin. Britt mag haar erg graag, tot ergernis van haar moeder. Het leidt tot allerlei strubbelingen binnenshuis. Als klap op de vuurpijl komt haar vriendschap met Noah, al van jongs af aan haar hartsvriendin, in zwaar weer terecht als er een derde meisje, Sanne, haar intrede in het verhaal doet. Zij weet Noah en Britt tegen elkaar op te zetten. Sanne is veel avontuurlijker ingesteld en dat vind Noah wel spannend. Ze is daarnaast ook erg dominant en weet keer op keer Noah voor zich te winnen. Alles tezamen maken een verhaal van tieners anno 2008.

Realistisch?
Slee weet bij tijd en wijle erg aansprekend te vertellen. Dit komt vooral ook doordat het verhaal vanuit de hoofdpersoon wordt vertelt. Als lezer waan je jezelf Britt. Vooral zaken als vriendjes, zoenen, gescheiden ouders en het 'brugpieper' zijn, spreken tot de verbeelding van menig tiener. Duidelijk minpunt in haar boek is de verhaallijn die beschrijft dat Sanne zich bezighoudt met zaken die eigenlijk niet kunnen, zoals winkeldiefstal. Het wordt beschreven op een manier die opvoedkundig niet erg verantwoord is. Het lijkt moeilijk voor tieners om hierdoor niet op ideeën gebracht te worden. Slee had hier beter een andere vorm kunnen kiezen, waarbij zij meer had gewezen op het feit dat stelen niet juist is. Misschien wat moralistisch, maar toch altijd beter dan het doen voorkomen dat het eigenlijk niet zo heel erg verkeerd is om een lippenstift of een t-shirt te stelen.

Nieuwe Media
In deze tijd is het niet meer voldoende als je als jeugdboekenschrijfster een boek aflevert. Daar hoort een heuse website bij. Carry Slee heeft wel gevoel voor dit soort zaken en schroomt dan ook niet deze nieuwe boekenserie vergezeld te laten gaan van een website. Zo bereikt ze haar publiek, kinderen van 12 tot 15 jaar, optimaal. Het vlugge medium internet draagt bij aan het succes van haar boeken. Slee zorgt ervoor dat er meer interactie komt in het lezen en op die manier nodigt ze tieners uit tot meer lezen. Dat op zich is al een hele mooie bijdrage aan de opvoeding van onze jeugd. Het internet speelt ook in het boek zelf een grote rol. Hoofdrolspeelster Britt (ook op de website de hoofdpersoon) houdt in het boek een weblog bij. De hoofdstukken worden steeds afgewisseld met stukjes uit deze weblog en de vele 'testjes' die Britt zelf bedenkt en op haar log plaatst. Deze twist maakt het een lekker interactief boek.

Link naar de website: Dat heb ik weer

Uitgever: Carry Slee ISBN: 9789049923082 Pagina's: 190