Boek: Jennifer L. Leo - Daar brak mijn hak

Chantal (rocha01)
Lachwekkende verhalen van vrouwen op reis luidt de ondertitel van Daar brak mijn hak, een boek van Jennifer L. Leo. Met zo'n titel en subtitel verwacht je heel wat af te gaan lachen en vol goede zin begin je dan ook aan de verhalen. Echter, het 'meest leuke' stukje in het boek is de korte opmerking nog voor het boek begint:

Aan alle vrouwen die te veel bagage inpakken en hun koffers vervolgens door iemand anders laten dragen.

Niet zozeer de opmerking an sich is komisch, maar meer het beeld dat je er bij hebt: Schiphol, opgetutte en opgedirkte dame op hoge hakken, mobieltje (roze uiteraard) in de hand en al bellend afstevenend op de incheckbalie. Achter haar manlief met drie immense koffers. The Lady herself draagt alleen haar beautycase, want die mag natuurlijk niet in het bagageruim, dat is handbagage. Dit beeld is zo'n beetje het lachwekkendste dat het boek je te bieden heeft.

26 verhalen
Daar brak mijn hak is een pocket in een serie over reisverhalen van vrouwen. Eerder verschenen al Zand in mijn beha en Daar ging mijn string. Pockets die je makkelijk in je handbagage kunt stoppen als je zelf op reis gaat om vervolgens in het vliegtuig je te laten vermaken door de verhalen van anderen. Leedvermaak is wat normaal als uiterst lachwekkend wordt ervaren. Echter, in dit boekje is zelfs leedvermaak ver te zoeken. Naast de eerder genoemde tekst is het relaas van één van de reizigsters over een ratelende vibrator nog enigszins om te (glim)lachen, de rest is dat gewoonweg niet. Een verhaal over een vaccin tegen diarree is niet komisch, perikelen van vrouwen die worstelen met een navigatiesysteem zijn vandaag de dag allang niet meer realistisch, laat staan humoristisch. En zo kent het boekje dus een 26-tal korte verhalen. Een boekje dat jammerlijk de plank misslaat en dat je echt niet hoeft mee te nemen om op vakantie eens lekker te lachen. Waarschijnlijk beleef je meer lol aan de snurkende man naast je in het vliegtuig die zich, als hij wakker en uitgesnurkt is, met zijn bierbuik eindelijk lekker in zijn te smalle stoel heeft genesteld om je vervolgens de hele reis met zijn levensverhaal te vermoeien/vermaken.

Slechts de verzamelaar
Jennifer L. Leo is slechts de verzamelaar van de verhalen. Van haar hand is alleen het voorwoord en het dankwoord annex verantwoording. Dus of je nu werkelijk van 'auteur' kunt spreken is nog maar de vraag. Ander zeer duidelijk minpunt van deze pocket is toch wel de vertaling; die is zeer slecht. Niet alleen taalkundig schort het her en der nogal, ook op het gebied van schrijffouten valt er heel wat aan te merken. Een standaard Word-spellingcontrole was toch wel het minste geweest dat de uitgever even had kunnen toepassen. Het zou het boekje in ieder geval nog iets hebben kunnen ophalen, ware het niet dat de verbetering van spellings- en typefouten de humor niet zou hebben opgekrikt. Het mag duidelijk zijn: al kost het boekje maar 4,95, dat is nóg te veel geld. Besteed die lekker aan een cocktail op een terrasje, daar beleef je meer plezier aan.

Uitgever: BZZTôH ISBN: 9789041707321 Pagina's: 162