Boek: Robert Crais - De lijfwacht

Patrick (maduropa)
Een rijke erfgename racet met een gevaarlijke snelheid door de stad. Als ze eindelijk langzamer rijdt, verschijnt er uit het niets een auto en een botsing is onvermijdelijk. Terwijl ze de andere partij wil helpen verdwijnen deze alweer in de nacht, maar pas nadat zij heeft kunnen zien wie er in de auto zaten. Een projectontwikkelaar met zijn vrouw en een onbekende man. Een paar dagen later herkent ze de man op de politiefoto’s en vanaf dat moment is haar leven niet meer veilig. Via via wordt Joe Pike ingehuurd om Larkin, de rijke erfgename, te beschermen. Haar wereld van iPod’s, designerkleding en uitgaan lijkt totaal niet op het leven dat Joe Pike leidt. Maar omdat haar leven constant in gevaar is laat dat Joe koud. Hij komt er al snel achter dat een heleboel feiten verdraaid zijn en dat het leven van Larkin koste wat kost moet worden beschermd.

Robert Crais begon zijn carrière als scriptschrijver voor series zoals Hill street Blues, Cagney & Lacey en Miami Vice. In 1985 debuteerde hij als schrijver met het boek The monkey’s Raincoat, welke nog niet in het Nederlands vertaald is. De hoofdpersoon in De lijfwacht, het veertiende boek van Crais, is Joe Pike. Normaal gesproken is de privé-detective Elvis Cole het eigenlijke hoofdpersonage en speelt Joe de rol van de ‘sociopathic sidekick’. Dit is het eerste boek waar Joe Pike de hoofdrol speelt. In het vijftiende boek, Chasing Darkness, welke op 1 juli in Amerika zal verschijnen, krijgt Elvis Cole de hoofdrol weer terug. Een verfilming van één van zijn boeken met Elvis en Joe zal overigens nog lang op zich laten wachten. De auteur wil dat de lezers hun eigen voorstelling kunnen maken van de karakters. Wel is er al een ander boek van deze auteur verfilmd. In 2005 kwam de film Hostage met Bruce Willis uit.

De auteur: Robert Crais

Het is goed te merken dat de auteur zijn sporen heeft verdiend bij een flink aantal politieseries want de vaart zit er al snel in. Zowel Joe Pike als Elvis Cole worden voldoende geïntroduceerd voor de nieuwe lezers, zonder dat het vervelend wordt voor de terugkerende lezers. En terugkeren is iets wat je zeker zult doen bij deze schrijver, al helemaal als je merkt dat je het boek alweer bijna uit hebt. Wachten tot de avonturen van Cole en Pike op het witte doek, of rechtstreeks op dvd, verschijnen is op dit moment geen optie. Dat kan namelijk nog best lang duren. Als je nog op zoek bent naar een spannend boek voor de komende zomervakantie, dit boek is absoluut een goede optie.

Uitgever: Uitgeverij De Fontein ISBN: 9789026123511 Pagina's: 282