CD: Essential Italo Disco Classics 1977-1985

Chantal (rocha01)
Genres zijn er in alle soorten en maten, zo is er het genre 'Italo' (voornamelijk gemaakt en ontstaan in, hoe verrassend, Italië). Het is een combinatie van disco- en dancemuziek. Het is ontstaan in de jaren zeventig van de vorige eeuw en het is dan ook niet verwonderlijk dat de cd Essential Italo Disco Classics 1977-1985 meteen doet verlangen naar de tijd van wijde pijpen, lange haren en flower-power. Een lekker vrolijke schijfje dat vooral heerlijk 'no-nonsense party' schreeuwt. En wat is er nu gepaster in deze tijd van het jaar dan lekker ongegeneerd feesten op vrolijke muziek. Strand- en examenfeesten zijn in aantocht. Al is het dan vooral jaren zeventig disco, deze muziek kan op dit soort feesten vandaag de dag nog gewoon een plaats krijgen.

Disco mag weer
We leven in een tijd dat alles eigenlijk weer mag, en dus ook disco. Dat is aanleiding om weer eens een verzamel-cd onder de loep te nemen die één en al disco ademt. Essential Italo Disco Classics 1977-1985 is een verzamelaar met daarop 13 lekkere vlotte discohits uit de jaren '70 en '80, stuk van stuk afkomstig uit Italiaanse stallen. De cd kenmerkt zich vooral door de authentieke uitstraling (zelfs in de hoes doorgevoerd). De nummers zijn geen opgedirkte, nagemaakte disco, maar puur en origineel. Disco zoals disco destijds bedoeld was. Een verzameling om op te swingen. Wat te denken van de baspartijen in een nummer als 'Now Baby Now' van Kano, die creëert spanning en er komt zelf wat van die onschuldige zwoele spanning uit de jaren '70 om de hoek kijken. Ook 'Burning Love' van D.D. Sound geeft meteen dat 'late seventies'-gevoel: denk aan Boney-M en je weet ongeveer wat je van dit nummer kunt verwachten.

Jong en oud
De cd is niet alleen voor mensen die in de zeventiger jaren uit hun dak gingen op deze muziek. Ook de jeugd van tegenwoordig kan er zeer zeker plezier aan beleven. Het is een verzameling voor alle generaties: de ene zal vooral herkenning en herinnering hebben aan 'the good old days', de andere groep kan op een swingende manier een stukje geschiedenis meekrijgen. Kortom: voor ieder wat wils met deze lekkere swing-disco-cd. Laat het discofeest maar beginnen... vast een leuk thema voor de komende examenfeesten.

Tracklist
1. Five Letters - Tha Kee Tha Tha
2. Kasso - Brazilian Dancer (DJ Version)