CD: Hans Joachim Roedelius and Tim Story - Inlandish

Peter-August (.august)
Inlandish is de verwezenlijking van een samenwerking tussen Hans Joachim Roedelius en Tim Story. De Amerikaan Tim Story staat bekend als componist van elektronische kamermuziek. In vergelijking met de Germaan Roedelius heeft hij nog een redelijk bescheiden c.v. Hans Joachim Roedelius heeft immers meer dan tachtig releases op zijn naam staan. Ook heeft hij met talloze andere artiesten samengewerkt, waaronder de legendarische Brian Eno. Naast het componeren van muziek houdt Roedelius zich bezig met onder andere fotocollages en poëzie. Inlandish is een vervolg op een eerdere samenwerking van Roedelius met Story in Lunz.

Hans Joachim Roedelius en Tim Story - Inlandish

Dit vijftig minuten durende album begint met een nummer vol heerlijke tonen. Deze eerste compositie is opgebouwd rond een heerlijk pianothema, aangevuld met een in- en in trieste viool. Dat maakt dat 'As It Were' voelt als warm verdriet. 'Ripple and Fade' klinkt alsof het gestolen is van de elfjes die leven in de Droomvlucht van de Efteling. Inclusief de lage tonen die symbool staan voor de trollen die tussen de wortels van de bomen leven. Als je je ogen sluit kun je de nevelige attractie ruiken. Na een aantal tracks met zangloze muziek ben je helemaal in de stemming voor 'House of Glances'. Dit is één van de nummers waar een vleugje elektronisch geluid aan toe is gevoegd. Het is een heerlijke ervaring om je mee te laten voeren op de mooie klanken. Ook de rest van het album is gevuld met muziek die het verdient om actief beluisterd te worden, maar als je de cd op wilt zetten als muzikaal behang bij een etentje dan kan ook dat prima.

Hans Joachim Roedelius

Het album werd aangekondigd als "ambient met akoestische instrumenten". Dat dekt de lading lang niet. Niet alleen omdat er wél duidelijk elektronische instrumenten te horen zijn, maar ook omdat de meeste ambient wat minder goed gecomponeerd is. Aan dit album is echt te horen dat er twee bekwame componisten aan het werk zijn. Er is veel aandacht besteed aan het in harmonie samenbrengen van geluiden. Dat maakt dat dit een ambient album is dat zeer de moeite waard is.

Tracklist:

01. As It Were
02. Inlandish