CD: VA - Thunderdome XV - Fifteen Years Of Thunderdome

Peter-August (.august)
In 2007 lukt het ID&T om een Thunderdome-trailer uit te brengen die flink de aandacht trok. Het was de trailer voor het feestje ter ere van het vijftienjarige bestaan van de Thunderome-feesten. In de trailer passeerden de bekende goddeloze thema`s de revue: van drugsgebruik en seks tot nazisme. De moeder aller hardcorefeesten vierde haar verjaardag op 15 december in een uitverkochte RAI. En bij een zo'n feestje hoort uiteraard ook een cd. Thunderdome XV – Fifteen Years Of Thunderome wordt natuurlijk geleverd in een feestelijk digipak en beslaat maarliefst drie cd's: Past, Present and Future. Hij is al enige tijd beschikbaar, maar hierbij alsnog de review van een jubileumrelease.

VA – Thunderdome XV – Fifteen Years Of Thunderdome

Cd 1: Past - Gizmo & Dano
Met de eerste cd blikken we terug. Gizmo en Dano, 50% van The Dreamteam en goden van weleer nemen ons mee op een 'trip down memory lane'. Het hoge aantal van maar liefst 31 nummers in één mix doet vermoeden dat de heren wat hulp hebben gehad van een computer. Klassiekers als 'Kuadra – La Onda', 'Rexanthony – For You Marlene' en 'Square Dimensione – Brand New Dance' zijn te vinden in het eerste deel van deze mix. Gezien de opbouw van de mix en het feit dat Dano bekend stond als 'The Hardest DJ Of Amsterdam', is het waarschijnlijk dat Gizmo het eerste deel verzorgd heeft. Het lekkere aan deze eerste cd is dat hij een duidelijke opbouw heeft. Net als in de goeie ouwe tijd wordt het allemaal steeds harder naarmate de mix vordert. Tracks als 'Bodylotion – Watch Yourself', 'The Prophet – Allright Now Here We Go' en 'DJ Dano – Welcome To The Thunderdome' maken dit een complete early hardcoremix. En dat is gelijk het probleem, een mix als deze wordt stukken beter op het moment dat ook een paar vergeten classics aan bod komen. Helaas is dat niet het geval.

Cd 2: Present - Endymion
De set van Endymion begint met D-Passion's 'Cause and Effect'. Een heerlijke track met een sample van een verongelijkte en minderbedeelde: "All you care about is your goddamn program and your grants and your status. How fair is that?" Een keiharde verwijzing naar de toenemende ongelijkheid in deze wereld, onderstreept door de harde synths en kicks die er op volgen. Wat verderop vinden we een volgend hoogtepunt: 'Masters Of Ceremony – Adapt Or Die'. Een titel die precies het tegenovergestelde uitdraagt van D-Passion’s 'Cause and Effect', maar qua instelling beter past bij Thunderdome. Ook al is de MC hier wat minder pakkend dan in hun legendarische Hardcore To The Bone, de scheurende synth maakt dat Endymion ook hier weer een fijne track heeft geselecteerd. Dat geldt ook voor 'Ruffneck & Ophidian - All The Way Down (Mangled by Nosferatu & Endymion) ', het brute 'The DJ Producer - The Signal 2007 (D-Passion Remix) '. Voor de afsluiter, '3 Steps Ahead - Drop It (Tommyknocker & The Stunned Guys Remix)', geldt dat de gebruikte sample ("We're fly'in hiiiiiigh") 2008 wel erg gedateerd aandoet.

Cd 3: Future – Promo
Promo vertegenwoordigt al jaren de meer industrial kant van de hardcore. Een ontwikkeling die al een tijd gezien wordt als de toekomstige richting van het genre. Als je luistert naar de mix van Endymion dan heeft hij het de afgelopen jaren bij het juiste eind gehad. De mix begint, net als de set van Endymion, met een track van D-Passion. Voor een mix van Promo is dat een wat fletse manier om te starten. Gelukkig is het hierna snel afgelopen met de fletsheid. Het tweede nummer is er één van Promo zelf: 'Weapons Of Divine Temper'. Na het commando "Prepare for battle", breekt de hel, geheel in stijl, los. Als deze emmer geweld geleegd is, wordt hij opgevolgd door 'Promo - Running Against The Rules (D-Passion Remix)'. Een nummer dat klinkt alsof iemand Super Mario From Hell flink op zijn staart heeft getrapt. Tot de breaks van 'DJ Hidden - Times Like These' zijn er eigenlijk maar twee noemenswaardige tracks opgenomen in deze mix. Dat zijn de twee momenten waarop N-Vitral voorbij komt (met 'Bunck' en 'Bonck'). Beide tracks zijn lekker simpel en lekker hard. Hierdoor krijgt de mix wat afwisseling en nét dat beetje extra dat de eerste twee mixen missen. Uiteraard is er maar één nummer dat het meest passend is om een jubileumuitgave als deze af te sluiten. Dat is 'Promo & Mc Drokz - Defective Counter', een track die zowel grappig, hard en hardcore tegelijk is ("Promo! Geef me nou een melodie!")

Thunderdome

Deze verzamelaar is leuk voor de verzamelaar. Er zijn genoeg albums vol met oldschool hardcore zoals we die hier op de eerste cd vinden. Er zijn genoeg cd's met mixen als die van Endymion. En tot slot heeft ook Promo zijn kunstje al heel vaak op een zilveren schijf laten branden. Met deze weinig vernieuwende herhaling van zetten bewijst ID&T dat ze het vooral moeten hebben van hun verleden. Thunderdome is een ijzersterk merk met een hoeveelheid nostalgie waar Coca Cola jaloers op kan zijn. Deze release maakt wel wat van die nostalgie los, maar het komt niet écht binnen. En dat is erg jammer.

Tracklist:

Cd 1:
01. DJ Dano - Thunderdome 15 Years Intro