Boek: Gordon Ramsay - Spelen met vuur

Patrick (maduropa)
Gordon Ramsay is een kok, een chefkok zelfs, dus hij kan heel goed koken. Daarnaast is hij een ster in het vloeken en trakteert hij onwillig keukenpersoneel geregeld op een dergelijk scheldkanonnade. Ook bezit hij intussen de nodige restaurants en draaien er redelijk veel televisieshows om zijn personage. Het meest recente is Oorlog in de keuken, een programma waarin Gordon een slechtlopend restaurant bezoekt en alle pijnlijke punten aanstipt en verbetert. Het boek Spelen met vuur gaat over de zakelijke aspecten, de inspiratie en de mislukkingen van Gordon. Hij beschrijft in het boek hoe hij zijn eerste restaurant aangeboden kreeg en hoe hij zijn imperium heeft kunnen opbouwen. Daarin speelt zijn schoonvader Chris Hutcheson een grote rol, want zonder hem was Gordon mogelijk nog steeds chefkok in dienst bij een stel Italianen.

In het boek vertelt Gordon niet hoe je moet koken, daarvoor heeft hij de nodige andere boeken geschreven. Overigens hoopt hij er eindelijk meer te verkopen dan Jamie Oliver. Hij beschrijft de gang van zaken, hoe ze met financiers om de tafel zaten en welke plannen ze maakten voor de verschillende restaurants. Bijna het voltallige personeel van zijn eerste werkplek 'Aubergine' ging met hem mee naar zijn eerste eigen restaurant. De sous-chefs werden vervolgens langzaamaan beloond met het runnen van een restaurant van de 'Gordon Ramsay Holding'. Meerdere keren beschrijft hij de loyaliteit die hij krijgt van zijn medewerkers en hoe belangrijk hij dat ook vindt.

Een van de kleurenfoto's in het boek zelf.

Het vele gevloek waar Gordon zo bekend om geworden is, vindt je overigens gewoon terug in dit boek. Als hij bijvoorbeeld beschrijft hoe hij eindelijk het huis laat renoveren dat hij net heeft gekocht, iets waar uiteraard ook weer van alles niet loopt zoals het moet:
quote:
Zelfs als je geen ervaring hebt met bepaalde zaken, moet je niet alles aan de vaklieden overlaten. Ze hebben dan misschien wel het hele fucking alfabet achter hun naam staan, maar hebben ze ook de woorden gezond verstand ergens in gegraveerd.
En even later:
quote:
Stukje bij beetje, steen na steen, begint het er een beetje op te lijken en ook al heb ik veel last van die irritante fucking problemen, toch begint het huis vorm te krijgen.
Het vele gebruik van fuck, fucking, fuck me en de vele andere varianten is wel een beetje afleidend voor het boek. Het lijkt er daardoor geregeld op dat Gordon gewoon aan het vertellen is geslagen over de verschillende fases in zijn leven en dat men na afloop gewoon het bandje heeft uitgetypt. Dit gevoel wordt ook versterkt doordat er geen duidelijke chronologische lijn in zit. De hoofdstukken gaan meestal over een bepaald punt uit een project, maar deze overspannen vaak meerdere jaren. Het klinkt misschien allemaal negatief, maar het is wel onderhoudend. Als je graag naar zijn programma's kijkt, en dan met name die waarin hij bezig is een restaurant op poten te zetten, dan is dit een ideaal boek. Juist hierdoor begrijp je beter waar zijn passie vandaan komt, waarom hij juist op bepaalde zaken aan het hameren is. Dit is smakelijk leesvoer.

Uitgever: Uitgeverij A.W. Bruna ISBN: 9789022994221 Pagina's: 251