CD: Putumayo - African Dreamland

Chantal (rocha01)
Naast de cd's voor volwassenen brengt het label Putumayo ook kinderalbums uit. Sinds kort is in deze serie African Dreamland uitgekomen. Een verzamelaar met 11 prachtige baby- en kinderliedjes. Welk kind zou deze niet willen horen voor het slapen gaan... je droomt zelfs als ouder zijnde even helemaal mee weg naar 'Dreamland'. En daarmee is al wel meteen vastgesteld dat de cd niet alleen voor kinderen is. Als volwassene zul je er ook zeer zeker plezier aan beleven. Heerlijk na een drukke dag.

Zacht en lief
De uitstraling die de cd heeft kan vooral worden beschreven als zachtaardig en zeer lief. Dit is ook wat je verwacht van een album met 'slaapliedjes'. Geen harde trommels of pakkende ritmes, maar rust is het kernwoord van African Dreamland. De warme klanken van Ladysmith Black Mambazo openen deze verzamel-cd. In pure a capella brengen zij 'Nomathemba' ten gehore. De xylofoongeluiden van Famoro Diabate op 'Douyoré' nemen je mee op een wolk. Een reis naar dromenland. Opvaller op deze cd is het nummer dat legende Toumani Diabaté laat horen. Een prachtige song waarin wordt bewezen dat niet altijd woorden nodig zijn om een kind in slaap te sussen. Een samenspel tussen akoestische gitaar en kora wordt tot in perfectie uitgevoerd. Het album eindigt met een bijdrage van een kinderkoor dat Tété Alhinho bijstaat. Hoe mooi kan een song zijn? Nou, zo mooi dus.

Extraatje
De cd kent een leuk extraatje, zoals dat bij kindercd's wel vaker het geval is. Als je na het beluisteren nog wakker bent, kun je wat spelletjes downloaden. Na 'Dreamland', 'Asia Dreamland' en 'Celtic Dreamland' is dit vierde album in deze reeks zeer zeker een succesvolle uitgave. Eentje die je als verzamelaar van de Putumayo albums niet mag missen. Puur lof voor dit staaltje pure, traditionele, intense muzikaliteit, verzamelt door een label dat het hart op de goede plaats heeft.

Ook bij deze cd wordt weer 1% van de opbrengst aan een goed doel afgedragen, zoals we van Putumayo gewend zijn. Voor African Dreamland is gekozen voor NextAid, een organisatie die zich inzet voor de innovatie van Afrika. Alleen al vanwege deze bijdrage aan de wereld is een Putumayo-album meer dan de moeite waard. Je steunt een goed doel en krijgt er iets moois voor terug, naast de cd de genoegdoening van het 'geven'.

Tracklist

1. Nomathemba - Ladysmith Black Mambazo
2. Mimi - Mapumba