Boek: J. Young - Alternatieve Geneeswijzen voor Dummies

Chantal (rocha01)
In Nederland vertrouwen we, in de eerste plaats, vaak op de reguliere gezondheidszorg. Alternatieve geneeswijzen was vooral iets voor geitenwollen-sokken-typetjes. Je moest behoorlijk zweverig aangelegd zijn wilde je je in het alternatieve circuit begeven. Deze houding is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd en het wordt meer en meer gebruikelijk dat mensen hun heil zoeken in andere geneeswijzen dan de reguliere specialisaties. Feit is nu eenmaal dat de gangbare arts ook niet alle wijsheid in pacht heeft en de mens heeft gemerkt dat er meer is dan alleen het ziekenhuis met zijn standaard pakket. Hierbij worden zij ook geholpen door de diverse zorgverzekeraars met hun verzekeringen. Was het voorheen vooral voor eigen rekening als je een alternatieve arts of medicijnen wilde gebruiken, tegenwoordig hebben veel verzekeringen een dekking voor deze vorm van gezondheidszorg. Om hier nu eens wat meer over te weten te komen, is er in de bekende Dummie-serie een nieuw boek verschenen: Alternatieve Geneeswijzen voor Dummies geschreven door J. Young. Een mooie start om eens wat verder te kijken dan je neus lang is.

Auteur
Het boek is geschreven door Jacqueline Young. Zij is klinisch psycholoog, arts in oosterse geneeswijzen, natuurgenezer en voedingstherapeut. Aan kennis ontbreekt het haar duidelijk niet. Ze heeft in diverse klinieken gewerkt en heeft nu haar eigen praktijk. Zoals we gewend zijn van de Dummie-reeks is ook dit boek weer overzichtelijk opgedeeld, in dit geval in zes delen, elk weer netjes onderverdeeld in hoofdstukken. Het boek eindigt met een handig overzicht van alle alternatieve therapieën, keurig op alfabetische volgorde weergegeven. De delen beslaan respectievelijk de volgende onderwerpen:
Deel I: Meer te weten komen over alternatieve geneeswijzen
Deel II: Traditionele geneeswijzen verkennen
Deel III: Populaire alternatieve geneeswijzen gebruiken
Deel IV: Het lichaam behandelen
Deel V: Je geest en ziel genezen
Deel VI: Het deel van de tientallen.
Al met al een vrij complete reis door de wereld van de alternatieve geneeskunde.

Evenwicht
In het boek is een mooie balans gevonden tussen lichaam en geest. Voor beide zijn verschillende geneeswijzen van toepassing. Echter, door het hele boek heen lees je wel duidelijk de visie dat alternatieve geneeswijzen vooral uitgaan van het principe dat lichaam en geest één zouden moeten zijn om goed te kunnen functioneren. Zoals bekend van Dummie-boeken is het ook bij deze uitgave heel goed mogelijk om van hoofdstuk naar hoofdstuk te hoppen zonder de volgorde van het boek aan te houden. Je kunt willekeurig waar dan ook in het boek beginnen. Zoek uit wat je het meest aanspreekt, waar je meer over wilt weten of waar je denkt het meeste aan te hebben en blader naar dat deel. Laten we het maar de beproefde 'Dummie-manier' noemen, want juist dit is de reden waarom deze boekenserie zo populair is. In het boek vindt je de meer bekende geneeswijzen als acupunctuur, homeopathie en kruidenkunde, maar ook minder bekende manieren als Chinese geneeswijzen en leven volgens ayurveda (een hindoeïstische gezondheidsleer uit India) komen aan bod. Het is een behoorlijk complete weergave van wat er in de wereld van de geneeskunde te krijgen is.

Blijf verstandig
Misschien is het wel goed om te vermelden dat je altijd je gezonde verstand moet blijven gebruiken. Verlaat je niet alleen op de inhoud van dit boek en sluit de reguliere gezondheidszorg niet uit. Probeer het alternatieve circuit te zien als aanvulling op het reguliere en zie dit boek dan weer als leidraad om in de grote brij van alternatieve mogelijkheden wat meer helderheid te krijgen.

Reviews voor Dummies
Geïnteresseerd in meer Dummies? Deze week bespreken we elke dag een boek voor dummies. Ook is er een Quiz voor Dummies waarmee je een aantal leuke prijzen kunt winnen. Wees er wel snel bij want meedoen kan tot en met 1 juni.

Uitgever: Pearson Education ISBN: 9789043015707 Pagina's: 392