DVD: Trainwreck - My life as an idiot

Erik (getikte_rik)
"My life as an idoit idiot" is de veelzeggende ondertitel van de tragikomedie Trainwreck. Hoofdpersoon c.q. antiheld Jeff Lebowski Nichols is een wrak. Hij is niet alleen dyslectisch maar lijdt ook aan autisme en Gilles de la Tourette, heeft een concentratiestoornis, is egocentrisch, onhandig en herstellende van een alcoholprobleem.

Mocht het bovenstaande al niet opmerkelijk zijn: het is ook nog eens gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Hoofdrolspeler Seann William Scott (American Pie, Road Trip) speelt zijn rol als Jeff Nichols met verve. Overduidelijk minder relaxed als zijn voornaamgenoot Jeff -"The Dude"- Lebowski, maar stiekem zeker zo sympathiek. Behalve een hoop psychische aandoeningen is Jeff Nichols ook nog eens verslaafd aan het praten over zijn problemen. Gespreksstof genoeg dus. Dan ontmoet Jeff op één van zijn vele therapeutische sessies de mooie Lynn (Gretchen Moll, foto onder). Hoewel zij eigenlijk alleen valt op oudere mannen met geld, lijkt er toch iets moois tussen de twee op te bloeien. Of zijn de verschillen tussen de twee toch te groot?

Acteur Seann William Scott zal voor de meesten herkenbaar zijn als Stifler uit de American Pie-reeks. Zijn personage in Trainwreck is echter van een ander kaliber, vooral omdat deze film balanceert op de grens van drama en (vooral gênante) humor. Ook zijn tegenspeelster Gretchen Moll speelt de enigszins mysterieuze rol van Lynn met klasse. Minder goed uitgewerkt is de balans tussen actiemomenten en rust. Het doldwaze leven van Jeff Nichols is te kort om in de 93 minuten die de film duurt samen te vatten. Daardoor bestaat het gevaar dat Trainwreck verwordt tot een slapstick. Bovendien ligt Lynn wel heel snel bij hem in bed, terwijl hij daar ongetwijfeld toch heel wat moeite voor heeft moeten doen. Ook het thema van de film is op het eerste gezicht misschien niet bijster origineel. Een stuntelige loser die verliefd wordt op een haast onbereikbare mooie vrouw is niet uniek in zijn soort. Toch zijn de hectische gebeurtenissen en personages origineel genoeg om van Trainwreck een sympathieke, ontroerende cultfilm te maken. En het is nog waar gebeurd ook. Echt waar, ik kan hem iedere idioot aanraden.

Label: RCV Releasedatum: 16 april 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t