Theater: Claudia de Breij - iClaudia

Chantal (rocha01)
Het theaterseizoen begint op zijn einde te lopen. Het is een siezoen geweest waarin ik veel cabaretvoorstellingen heb bezocht en op het scheiden van de markt lagen er nog kaarten voor Claudia de Breij (en kind!). Met haar theaterprogramma iClaudia deed zij op zaterdag 10 mei het Chassé Theater in Breda aan. Samen met 'haar' mannen -Sander Geboers (toetsen), Rogier Wagenaar (gitaar), Reyer Zwart/Thijs Lodewijk (bas, drums), Jasper Verhaart (licht) en Frank van Schie (geluid, hoofd techniek)- maakte zij er een ware beleving van. Nog nooit eerder had ik deze vrouw live gezien in het theater, maar ze heeft mijn hart weten te veroveren. Wat een vakvrouw, wat een programma. Een show die van begin tot eind geen moment verveelt. Van een lach tot een traan, van komedie tot ingetogen ballads, van zachte, warme klanken tot hard rockgeluid. Het zat er allemaal in. Hoogzwanger of niet, Claudia laat zien dat ze thuishoort in het rijtje van artiesten die de grote theaterpodia waard is.


Grote zaal
Al jaren trekt Claudia de Breij (1975) door het land met diverse theatershows. Breda hoorde ook tot de bestemmingen, zo ook dit jaar. Ze groeide er als het ware in op: van kleine zaal via middenzaal naar, vanavond voor de eerste keer, de grote zaal (Holland Casino Zaal). Dat dit haar wat doet wordt aan het eind van de show duidelijk. Ze is zichtbaar ontroerd door de staande ovatie vergezeld van een lang aanhoudend applaus. Als extra besluit ze daarop het nummer 'Voor Haar' van Frans Halsema te zingen, als toegift. De laatste woorden van dit nummer zijn opmerkelijk en zeer van toepassing: "Er groeit een wonder in mij". De hoogzwangere Claudia laat haar ongeboren kind meegenieten van haar leven.

Om acht uur komt de band van Claudia het podium op en begint met een lekker stukje muziek. Enkele momenten later is de leading lady daar dan ineens. Als 'one of the guys' pakt zij de basgitaar en speelt of ze nooit anders heeft gedaan. Een opening die er mag wezen en die uitermate nieuwsgierig maakt naar de rest van de voorstelling. Deze heeft als centraal thema de 'nieuwe' manier van leven: leven met een schermpje tussen jou en mij. YouTube, Hyves, Second Life, e-mail en GSM, het hele leven lijkt niet meer in het echt beleefd te worden, maar voor en achter een schermpje. De interactie met het publiek wordt op een leuke manier in de voorstelling verwerkt op het moment dat Claudia met een camera live beelden gaat schieten van de zaal. Altijd goed voor komische momenten. Mensen die ongemakkelijk wat heen en weer schuiven, proberend zo neutraal mogelijk over te komen om niet het haasje te zijn. De Breij weet het op een leuk, doch respectvolle manier neer te zetten. Aan het eind van de show worden de beelden nog een keer gebruikt bij het afsluitende nummer. Mooi aansluitend bij het thema van iClaudia, het leven met een scherm tussen ons in.



Zang
De show is een continue afwisseling van tekst en zang. Wat meteen opvalt is dat Claudia, meer dan de doorsnee cabaretier, muzikaal ontwikkeld is. Ze heeft niet de typische cabaretzangstem, maar is wel degelijk behept met een mooi, warm stemgeluid. De nummers die ze door de voorstelling geen zingt zijn tekstueel sterk en passen in het verhaal dat zij in de show vertelt. Er zitten rustige ballads in, maar ook het wat ruige rock schuwt ze niet. Dat ze naast een mooie stem ook nog instrumentalist is, bewijst ze als ze laat zien zowel basgitaar, keyboard als drums te kunnen spelen. Deze cabaretière heeft meer in haar mars dan alleen een komisch verhaal. De mix is perfect, geen van beide disciplines lijken te kort te komen.

Zingt ze voor de pauze nog een schitterende song over ene Marjolein die worstelt om aan het ideaalbeeld van de vrouw te voldoen, waarvan onderaan deze review een YouTube-filmpje is te vinden van het nummer toe zij het zong in haar tv-programma 'Thank God It's Friday', na de pauze opent ze heel integer en emotioneel met een nummer dat ze ooit speciaal schreef voor twee omgekomen militairen in Uruzgan. De zaal is er stil van en luister ingetogen naar het lied. Maar vakvrouw als Claudia is gaat ze na het zingen ervan door met haar show zonder dat je als bezoeker het gevoel hebt dat dit niet 'gepast' zou zijn. Dit soort overgangen moet je aanvoelen en Claudia toont dat zij dit doet. iClaudia is niet alleen maar de som der delen, het is een uitermate uitgekiend en optimaal geheel.

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn geworden naar iClaudia is er volgend seizoen een herkansing. Vanaf september gaat ze weer toeren met haar show. Dan niet meer als hoogzwangere vrouw maar als nieuwbakken moeder. Het zal haar performance zeker niet minder maken, maar een ervaring rijker. Ik, na het voor mij de eerste keer zien van Claudia de Breij live, ben verkocht. Haar volgende theaterprogramma's zullen zeker weer mijn aandacht trekken en maken dat ik kaarten zal aanschaffen. Op en top vakvrouw!

(Pssst, niemand vertellen hoor, maar er staan vijfenhalve ster. Al gaat FOK! normaal niet verder, soms verdient iets of iemand gewoon net iets meer dan wat eigenlijk gebruikelijk is. Claudia de Breij valt in deze categorie)





Theater: Chassé Breda Gezien op: 10 mei 2008
Waardering: