DVD: Dante's Cove Seizoen 1

Chantal (rocha01)
Sinds februari is het eerste seizoen van de serie Dante's Cove op dvd verkrijgbaar. Niet zoals veel andere series in een mooie kartonnen box, maar gewoon in een plastic hoes met twee dvd's erin. Oké, het gaat natuurlijk om wat er op die schijven staat, maar een beetje gelikte verpakking maakt je toch altijd net wat nieuwsgieriger. Maar losstaand van de hoes hebben we hier te maken met een serie die we moeten plaatsen in de lijn van Buffy, The Vampire Slayer. De kijkwijzeraanduiding van 16 jaar is wel terecht. Kijk de serie dus vooral niet op woensdagmiddag als de kids op de grond aan het spelen zijn, maar bewaar het voor na het late journaal.

Verhaallijn
Dante's Cove is een rustig strandplaatsje. In het dorp ligt Hotel Dante. Dat het niet altijd rustig is geweest blijkt wel uit de verhalen over spoken en geheimen die er de ronde doen. Het hotel wordt vooral bewoond door twintigers van allerlei seksuele geaardheden. Dit vormt ook een redelijke lijn in de serie. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Kevin (Gregory Michael) en Toby (Charlie David). Daarnaast is er een aardige rol weggelegd voor Van, afkorting van Vanessa. Zij is een lesbische schilderes die erg geobsedeerd en geïntrigeerd is door het verleden van het hotel. Dit verleden brengt allerlei mysteries aan het licht die de bewoners proberen te ontrafelen.

De serie maakt veel gebruik van afwisseling tussen heden en flashbacks. Dat is altijd even opletten om het verhaal goed te kunnen blijven volgen. Het verduidelijkt echter ook vaak wel weer de verhaallijnen en de flashbacks zijn zeker niet onnodig gebruikt. Ze dragen daadwerkelijk iets bij. Of het hele seksuele geaardheidgehalte een specifieke bijdrage levert, is niet te zeggen. Het hadden net zo goed allemaal heteroseksuelen kunnen zijn. Ook die zijn in staat om raadsels op te lossen. Waarom er gekozen is voor de geaardheid van homo's en lesbiennes kan niet beantwoord worden. Het is gewoon zo en je zult het er mee moeten doen. Wat betreft muziek is er in de serie gekozen voor techno. Deze draagt niet echt positief bij aan het geheel en komt vaak erg saai over. Hier hadden de makers beter uit de verf kunnen komen. Muziek kan een serie en beelden zo veel sterker maken, als je maar voor de juiste combinatie kiest. Hier is dat helaas niet het geval. Dante's Cove is ook duidelijk met een kleiner budget gemaakt dan bijvoorbeeld Buffy, The Vampire Slayer. Sommige scènes en sets komen erg lachwekkend over, puur doordat er te weinig geld beschikbaar was om het echt naar een hoger niveau te tillen. Ook de diepgang binnen de karakters vindt niet plaats. Je krijgt maar een beperkte hoeveelheid informatie en daardoor blijf je zeer oppervlakkig betrokken bij de personages. Nergens voel je echt een band of sympathie met één van de spelers.

De cast van Dante's Cove

Opsommend
Korte kreten die de serie omschrijven: sexy jonge karakters, lesbiennes, homo's en biseksualiteit, geheimen en donkere krachten, oplosbare mysteries. Dit geeft in een notendop de kern van Dante's Cove aardig weer. Het is een redelijke serie, al kan hij echt niet tippen aan eerder genoemde, Buffy, The Vampire Slayer. Maar als je in staat bent die serie ter zijde te leggen, is het zeker de moeite van het kijken waard voor liefhebbers van het wat meer duistere genre tv-serie.

Zoals al gezegd komt de release in een vrij standaard verpakking. Er is jammerlijk weinig aandacht besteed aan uiterlijke vormgeving. Anderzijds, een standaard hoes neemt ook weer niet zoveel ruimte in je kast in en je kunt dus makkelijk door sparen voor de andere seizoenen om de collectie compleet te krijgen. De inhoud van de release is ook vrij sober gehouden. Niet meer en niet minder dan de afleveringen en één extra in de vorm van een 'making of'. Of er nog andere uitgaven op de markt zijn waar wel meer op te vinden is, is FOK! niet bekend. De hier besproken release is karig. Je moet hem dan ook aanschaffen als het je écht om de serie en inhoud hiervan te doen is. Ben je op zoek naar meer, dan kom je bedrogen uit. Drie sterren lijkt op zijn plaats: niet bijster slecht, maar ook niet rete-goed.

Label: Paradiso Films Entertainment Releasedatum: 28 februari 2008 Kijkwijzer: Waardering Film: Waardering extra's: