DVD - De scheepsjongens van Bontekoe

Erik (getikte_rik)
De scheepsjongens van Bontekoe was tijdens de afgelopen kerstperiode één van de best bezochte films in de bioscoop. Nadat eind december al de grens van 100.000 bioscoopbezoekers overschreden werd, verscheen de film -naar het gelijknamige, klassieke boek van Johan Fabricius-, een klein maandje terug op DVD.
'De grootste Nederlandse avonturenfilm aller tijden!', staat er met bijna on-Nederlandse arrogantie op de hoes van de digipack te lezen, "Inclusief de videoclip van de #1 hit Pak maar m'n hand van Nick & Simon + Gratis CD". De calvinistische schipper Willem IJsbrantsz. Bontekoe zou zichzelf waarschijnlijk omdraaien in zijn graf, maar getuigt deze dvd niet stiekem van een sterk staaltje Hollandse koopmansgeest?

Winst, daar draaide het natuurlijk alleen maar om bij de VOC. De Vereenigde Oost-Indische Compagnie zou niet voor niets de geschiedenis in gaan als de eerste multinational ter wereld. In de vaderlandse filmindustrie gaat echter een hoop minder geld om dan in de specerijhandel van weleer. Toch weet regisseur Steven de Jong met een relatief bescheiden budget een prachtige jeugdfilm voor te schotelen. Qua beeld tenminste, en je moet houden van de bombast die in Hollywood gebruikelijk is. 'De grootste Nederlandse avonturenfilm aller tijden!' zou je eigenlijk dermate bij de strot moeten grijpen dat je als kijker niet om de haverklap denkt: "Goh, knap hoe ze dat met zo weinig geld gefilmd hebben". En dat je al kijkend volledig in het verhaal opgaat. Helaas werkt het scenario dat De Jong samen met Mischa Alexander schreef daar niet echt aan mee. Hoewel het natuurlijk niet meevalt om een heel boek te verfilmen, er is met 135 minuten film ruimschoots de tijd genomen. En ondanks dat de gebeurtenissen elkaar in rap tempo opvolgen, is het verhaal vanwege het ontbreken van een daadwerkelijke spanningsboog bij tijd en wijlen erg langdradig. Dat is het boek voor de huidige generatie lezers misschien ook, maar dat boek zou uitgroeien tot een klassieker. En die status is echt te hoog gegrepen voor deze verfilmde versie.

Neemt niet weg dat het verder, mede vanwege de vertrouwde cast en haar prestaties, een aardige jeugdfilm is. De jeugdige doelgroep zal dan ook smullen van de extra's van de dvd, waar onder meer de videoclip "Pak Maar M'n Hand" van Nick & Simon te zien is.
Verder een leuke 'The Making Of', met filmlocaties uit het Enkhuizer Zuiderzeemuseum en de Bataviawerf te Lelystad. Ook komt de bekende grimeur Arjen van der Grijn aan het woord, en zijn er beelden uit Australië, waar in Port Douglas het VOC-schip De Duyfken (een tweede filmlocatie) voor anker ligt. Behalve een korte teaser en de trailer staat er op de extra's ook de commentaarloze, doch verder wel interessante 'De Visual Effects' op, waar je kunt zien hoe al die spectaculaire scènes met computeranimaties in elkaar zijn gedraaid.

Tot slot is er nog een cd bijgeleverd met tien liedjes en vier bonustracks filmmuziek van Ronald Schilperoort. De twee van Henk Westbroek maken nog de meeste indruk, maar Tegenwind, dat door de drie scheepsjongens Rolf, Hajo, Padde gezongen wordt (samen met hun Indische liefje Dolimah), zal waarschijnlijk het meest menig meisjeshart doen bonzen. Dat maakt van deze dvd als totaalprodukt een leuk cadeau voor de jeugdige doelgroep. Het echte journaal van Bontekoe kun je dan eens lezen als je later groot bent. Het voor FOK! niet bestaande kijkwijzer-logo 'vanaf 9 jaar en ouder' er hieronder ook graag even bij denken.

Label: Bridge Pictures Releasedatum: 27 maart 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: