DVD: Turistas

Lars (detulp050)
Iedereen die wel eens in een ver en exotisch land is geweest kent het gevoel dat je als toerist te kijk loopt. Aan de ene kant ben je geliefd, maar aan de andere kant is er een zekere afkeer tegen toeristen, zeker in de wat armere landen. Het liefst zouden sommige locals je financieel tot op het bot uitkleden. Je bent geliefd omdat je geld uitgeeft en soms gehaat vanwege je situatie in het rijke westen. In Turistas zien we hoe de lokale bevolking op een heel andere manier wil profiteren van een stel Amerikaanse en Britse toeristen. De film was in Nederland niet in de bioscopen te zien en komt nu rechtstreeks uit op dvd.

Een groepje Amerikaanse toeristen reist met de bus door het zonnige Brazilië. De chauffeur rijdt als een bezetene en na een roekeloze inhaalmanoeuvre belandt de bus in een diep ravijn. Gelukkig weet iedereen net op tijd uit de bus te springen, maar het zal zeker een halve dag duren voordat de toeristen hun weg kunnen vervolgen. Eenmaal bekomen van de schrik ontdekt het groepje dat er een kleine strandtent in de buurt is. Ze besluiten hun vertraging te gebruiken om feest te vieren op het strand en maken kennis met de lokale bevolking. Die is op het eerste gezicht erg vriendelijk en al snel vloeit de drank rijkelijk. Als ze de volgende ochtend verward wakker worden blijken ze te zijn beroofd en kunnen ze, zonder geld en papieren, geen kant meer op. Eén van de locals is bereid ze te helpen en biedt ze onderdak in het afgelegen huis van hun oom. Wat ze dan nog niet weten, is dat het huis veel meer is dan een schuilplaats. De oom blijkt in het echt een gemene dokter met een afwijkend gevoel voor rechtvaardigheid. Hij wil de toeristen vasthouden om hun organen te roven en ze beschikbaar te stellen aan zieke Brazilianen in Rio de Janeiro.

Voor de liefhebbers van medische ingrepen biedt Turistas zeker een paar interessante scènes. Terwijl sommige van de onfortuinlijke backpackers proberen hun lot te ontlopen, zijn anderen het lijdend voorwerp van een slordige operatie om de nieren en lever te verwijderen. In de stromende regen moeten ze zien te ontkomen aan de gewetenloze schurken die alles op alles zetten om eventuele getuigen te ruimen. Het levert een paar mooi achtervolgingen op, waarbij vooral de beelden in de grotten claustrofobische gevoelens opwekken. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is Turistas geen tienerslasher. Alhoewel zowel de hoes als de synopsis die indruk wel wekken, blijft het voornamelijk bij een paar medische ingrepen en een onsmakelijke samenkomst tussen een satéprikker en iemands oogbal. Eigenlijk is Turistas gewoon een mix van suspense, actie en avontuur met zo nu en dan een paar gruwelijke beelden. Qua acteerwerk is er duidelijk gekozen voor een tweedeling. De wat kleinere rollen worden vooral gespeeld door de meer onervaren acteurs, terwijl de grotere rollen gevuld worden door ervaren acteurs, zoals Josh Duhamel (Danny uit de serie Las Vegas) en Melissa George (Alias).

Ondanks dat Turistas misschien niet helemaal aan de verwachtingen voldoet, is de film bijzonder onderhoudend. Er wordt vrij goed geacteerd, het verhaal is -alhoewel soms wat slordig- sterk en er wordt een bijzondere sfeer gecreëerd. De release op dvd is kaal, de disk bevat geen extra's. Het mag de pret echter niet drukken, want Turistas is namelijk best de moeite waard, zeker om een keer te huren.

Label: Paradiso H.E. Releasedatum: 22 april 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.