CD: Sixteen Horsepower - Live March 2001

Joost Melis (Pink_Floyd)
Een dreigende, apocalyptische donderwolk nadert zienderogen. Hel en verdoemenis is aanstaande! Dit gevoel bekruipt je wanneer David Eugene Edwards een gitaar, banjo, bandoneon of lapsteel ter hande neemt en zijn strot open gooit. Er zijn weinig zangers die een beklemmende sfeer zo kunnen neerzetten als Edwards. Niet alleen met zijn eerste succesformule Sixteen Horsepower, maar ook bij Woven Hand trekt hij diezelfde lijn door. Op cd is dit al voelbaar maar live voel je de rillingen pas echt door je ruggenmerg heen bewegen. De combinatie van beiden is nu verkrijgbaar.

Live, March 2001 is de doeltreffende edoch simpele benaming van de laatste geluidsdrager van de populaire alternatieve band uit Denver. De datum draagt met zich mee dat het materiaal van de plaat Folklore (2003) uiteraard niet aanwezig is, maar steunt op de stevige balken van 16HP's beruchtste werk, Sackcloth 'n Ashes (1996) en Secret South (2000). Waar het album Hoarse nog een livregistratie op één cd was, is het livewerk ditmaal opgedeeld in twee cd's. Maar liefst achttien zinderende en spookachtige tracks van uitstekende kwaliteit. De start hakt er meteen in met een kippenvelversie van de band zijn bekendste single 'American Wheeze'. Na 'I Seen What I Saw' wordt er een vervolg gegeven met een verzameling in whisky gedrenkte americana van Secret South. 'Wayfaring Stranger', 'Cinder Alley', 'Straw Foot' en 'Clogger' worden door een hees "Thank you for clapping" een enkele maal onderbroken maar gonzen als een oude stoomtrein over de gele steppes voort. Intens en vol bezieling volgt nog een klassieker van het volle studiodebuut, 'Harm's Way'.

Introversie druipt uit je speakers wanneer deel twee van de dubbelaar als de bijna occulte klanken van 'Burning Bush', 'Splinters' en 'Silver Saddle' zich opdringen aan de diepste krochten van je ziel. Live, March 2001 is een prachtige en zeer intense registratie die gelukkig na al die jaren officieel het daglicht nog ziet. De productie is helder en de vocalen, instrumenten en publiek zijn gebalanceerd. De sfeer die de groep live neer weet te zetten zit ook verscholen in deze uitgave. Het blijft jammer dat Sixteen Horsepower verleden tijd is, maar gelukkig houden we Woven Hand achter de hand. Ook al is het venijn wat uit de staart verdwenen. Eind mei en begin augustus beklimt het duistere brein achter beide bands in ieder geval weer de Nederlandse podia, dus voor wie deze cd's niet voldoende zijn: grijp je kans.

Label: Glitterhouse Datum: April 2008 Waardering: