Theater: Slagerij van Kampen - 25 jaar

Patrick (maduropa)
Slagerij van Kampen bestaat al lang, heel lang. Vijfentwintig jaar is namelijk niet mis. Ter ere van dit jubileum werd vorig jaar al Differbag, een cd en dvd, uitgebracht met daarop veel informatie, beeld, een optreden en uiteraard ook veel muziek. Daarnaast werd er ook een theatertournee gestart en op donderdag 17 april 2008 was Theaterhotel 'De Oranjerie' in Roermond aan de beurt.

Slagerij van Kampen bestaat sinds 1982. De huidige bezetting wordt gevormd door Gijsbert Zwart, Klara de Mik, Boudine van Slobbe, Johan Boere en Robin van Vliet als de multi-instrumentalist. De composities worden gemaakt door Willem van Kruisdijk en Mies Wilbrink, de oprichters van de Slagerij. Tegenwoordig zijn zij de producers van Slagerij van Kampen.

De avond wordt meteen energiek geopend door Gijsbert als hij het startteken geeft op zijn trommelstokjes. Dat deze tijdens de nummers gaan sneuvelen zal geen verrassing voor hem zijn, want nog voordat zo’n stokje de grond raakt is hij al even energiek door aan het trommelen met een nieuw stokje. Vier drummers, twee mannen en twee vrouwen, allen gekleed in het zwart, staan op het podium achter een indrukwekkende partij trommels, drums of hoe je het ook moet noemen. Het belangrijkste is dat de artiesten weten wat ze moeten doen en dat is zeker zo. Met energieke bewegingen laten ze zien dat ze niet alleen hard kunnen slaan maar ook precies en juist getimed. Met 'Call Me A Train' wordt vervolgens afgekoerst op de pauze, maar ook op de visuele effecten.

De huidige bezetting van de Slagerij

Na de pauze is er een ommekeer bij de Slagerij. In plaats van in het zwart zijn de bandleden in het wit gestoken en wordt het publiek verrast met een visueel spektakel. Op het ritme van de drums en de bekkens wordt de zaal geregeld bijna verblind. Terwijl het ritme vanaf het podium een hartstilstand onmogelijk lijkt te maken. Als klap op de vuurpijl wordt er ook nog een spectaculaire lichtshow gegeven. Hierop volgt uiteraard het enorme en welverdiende applaus. De band is de hele avond flink op dreef, de energie knalt de zaal in en het is moeilijk om stil te blijven zitten. Niet meebewegen op de één of andere manier is gewoon onmogelijk. Maar het zal pas tijdens het allerlaatste nummer zijn dat het publiek luid klappend zal gaan staan. De band heeft dan al afscheid genomen na een staande ovatie, maar ze kommen gelukkig terug voor de toegift. Wederom knalt de energie vanaf het podium de zaal in, maar deze keer wordt het ritme versterkt door het geklap uit de zaal. Met tintelende handen moeten we afscheid nemen van een energieke avond. Een snelle blik langs vijfentwintig jaar Slagerij van Kampen.

Locatie: Roermond - De Oranjerie Datum: 17 april 2008