CD: Turk en SirOJ - De Turkse Pizza EP

Tim (TimDeVries)
Om als artiestennaam de naam Turk te kiezen en vervolgens je eerste release De Turkse Pizza EP te noemen, getuigt van een flinke dosis gezonde humor. De man achter dit mini-album is geboren in Amsterdam-Noord en heeft inderdaad Turkse roots. Voor de 11 nummers die deze EP telt, sloeg hij de handen ineen met producer SirOJ, voor wie De Turkse Pizza EP eveneens zijn eerste wapenfeit is.

Het eerste wat opvalt aan Turks stijl is het veelvuldige gebruik van de Engelse taal. Zoals zoveel Nederlandse rappers begon Turk ooit in het Engels, waarna hij later overschakelde op het Nederlands. Gedeeltelijk Nederlands dus: zeker 15% van zijn woorden zijn Engels. Dit resulteert in songtitels als 'Be On de Kijk Uit' en zinnen als “Ik heb ze gestasht als bricks op mijn rug.” Gelukkig is deze mix van talen niet hinderlijk en komt het vrij natuurlijk over. Naast de taal lijkt Turk ook qua rapstijl leentjebuur te hebben gespeeld in Amerika. Het is moeilijk een Nederlandse rapper aan te wijzen die qua stijl een beetje op Turk lijkt. Hij lijkt meer geďnspireerd te zijn door rappers uit het zuidelijke Amerika, waar stijl veelal boven inhoud staat. Verwacht dan ook vooral geen ingewikkelde flows of intellectuele teksten van Turk. Daar is natuurlijk op zich niks mis mee, maar dan moeten de songs wel sterk en aanstekelijk zijn en dat is op De Turkse Pizza niet altijd het geval.

Aan humor ontbreekt het op deze EP in ieder geval niet. Tussen de nummers door horen we hilarische hoorspelen tussen twee typetjes van Jeugd van Tegenwoordig-rappers Willie Wartaal en Vieze Fur. In deze skits schromen zij racistische grappen over Turken niet. Doordat dit met behulp van typetjes gaat op een plaat van een Turkse gastheer hebben de geintjes geen haatdragende lading en werken ze goed op de lachspieren. Dit doet de door Youssef & Kamal verzorgde outro eveneens. Op muzikaal gebied is ‘De Meeste Foto’s Zijn Bedrog’ met Spacekees en Jiggy Djé erg komisch, niet geheel toevallig de absolute uitschieter van de EP. Op een heerlijke soulvolle productie van SirOJ rappen Turk en Spacekees over hun afspraakjes met op internet ontmoette dames. Zoals de titel al doet vermoeden loopt dit voor de rappers niet op de gehoopte wijze af, wat hilarische gevolgen heeft. Tel daar een aanstekelijk refrein van Jiggy Djé bij op en je hebt een topnummer te pakken.

Maar zoals gezegd zijn nummers van dit niveau schaars. Binnenkomer ‘Check Move’ is aardig, maar niet meer dan dat. Het door Arabische samples opgefleurde ‘De Hossel’ is beter. Op het nummer rappen Turk en gast-artiest Hairo aanstekelijk over het hosselen van geld. Een energieke track, zoals meer nummers op De Turkse Pizza bedoeld zijn. Helaas ontbreekt het vaak genoeg aan een krachtige werking. Dit komt door meerdere factoren: bij het ene nummer zit er te weinig ontwikkeling in de muziek (‘Fok me me’), bij het andere nummer is het refrein simpelweg niet pakkend genoeg (‘Aan als ik kom’). ‘Be on de kijk uit prt. II’ is een voorbeeld van een track waar de puzzelstukjes wél juist in elkaar vallen. Een harde beat wordt door een scherpe Turk volgerapt, inclusief energiebevorderende kreten op de achtergrond.

Op het restant van de EP staat nog een enkel aardig nummer, maar de meeste songs zakken toch weg in de grijze middelmaat. Daardoor is De Turkse Pizza niet het overtuigende visitekaartje geworden in aanloop naar Turks debuutalbum Turks Fruit. Wél heeft hij aan weten te tonen over enig talent te beschikken, maar een uitspraak als “over 20 jaar ben ik nog vers als de Ex” (refererend aan rapper Extince) lijkt vooralsnog wat voorbarig.

Tracklist:

1. Check Move
2. De Hossel