Film: Il y a longtemps que je t'aime

Joris (Scylla)
Twee boeken van de Franse schrijver Philippe Claudel zijn al eens naar het witte doek vertaald. Bij Il y a longtemps que je t'aime besloot de schrijver de tussenstap om een boek te schrijven over te slaan, maar bewerkte hij zijn idee direct tot een screenplay en nam hij zelf de productie in handen. Een Franse productie, waarin de hoofdrol wordt gespeeld door de Britse Kristin Scott-Thomas.

Zus in het Gevang
De film begint met een niet al te gelukkig uitziende Julliete (Scott-Thomas) die in de ontvangsthal van een vliegveld naar buiten zit te staren, terwijl ze gulzig lurkt aan een sigaret. Plots staat een wat jongere opgetogen vrouw voor haar en beiden omhelzen elkaar. Lea (Elsa Zylberstein) is de jongere zus van Juliette en ze hebben elkaar in geen jaren meer gezien. later blijkt dat de zusters vijftien jaar gescheiden zijn geweest: zo lang heeft Juliette achter de tralies gezeten. Ze ging de gevangenis in wegens moord, toen Lea nog een tiener was. Juliette werd sindsdien doodverklaard door haar ouders maar Lea heeft al die tijd op de terugkeer van haar zus gewacht. Lea is inmiddels een vooraanstaand literatuurdocent in Nancy. Ze is gelukkig getrouwd met haar man Luc met wie ze twee Vietnamese adoptiekinderen heeft. Niet alleen Luc en Lea’s vrienden moeten wennen aan de teruggekeerde zus, maar ook Lea heeft zelf de nodige trauma’s die ze moet verwerken. En natuurlijk is allemaal ook niet makkelijk voor Juliette zelf.

Literaire verfilming zonder boek
Sommige boeken vragen er om verfilmd te worden, maar bij Il y a longtemps que je t’aime is het net andersom. Wat een ontzettend mooi en literair boek had dit kunnen zijn! Het is dan ook duidelijk te merken dat degene verantwoordelijk voor de film zelf schrijver is: de film is een prachtige boekverfilming alleen dan zonder een boek. In de relatie tussen de twee zussen blijft veel onder de oppervlakte; veel valt er tussen de regels door te lezen. Juliette, net weer op vrije voeten, omarmt haar herwonnen vrijheid stilzwijgend. Lea probeert haar zuster te accepteren als ze is: een moordenares. Zo sleept ze Dostoyevski er in een vlammend betoog aan de haren bij, want wat wist deze Russische grootmeester nu feitelijk over dood, verlies, en een bloedband?

Kristin Scott-Thomas steelt de show
In dit indringende drama, waarin de dialogen veel close-ups bevatten, zijn de acteerprestaties van belang. Over het algemeen presenteert de cast zich dan ook prima, het lijkt er alleen een beetje op of Elsa Zylberstein even wat tijd nodig heeft om haar personage overtuigingskracht mee te geven. Vooral in het begin van de film komen haar schalkse maniertjes niet al te oprecht over. Kristin Scott-Thomas, die vooral bekend is van haar prestatie in The English Patient, steelt echter de show. Het is prachtig hoe ingetogen en gelaagd ze de ex-gevangene Juliette vorm weet te geven en hoe gedurende film meer en meer van haar herwonnen vrijheid begint te genieten. Juliette bloeit langzaam op, langzamerhand krijgt ze naast haar vrijheid ook haar persoonlijkheid terug. En Kristin Scott-Thomas weet Juliette op ontzagwekkende wijze in te kleuren, wat ook in het sterke einde van deze film duidelijk wordt.

Il y a longtemps que je t'aime ("Ik hou al heel erg lang van je") is een geslaagd drama geworden over twee vrouwen die elkaar na lange tijd weer terugzien, en die allebei verschillende dingen hebben om aan te wennen. De film weet de literaire thema’s verlies, familie,en liefde, tot een mooi geheel te verweven. Een Frans geheel dat door het sterke acteerwerk en de mooie symboliek zeker niet vervelend is om naar te kijken.

Label: Benelux Film Distribution Releasedatum: 5 Juni 2008
Kijkwijzer: Waardering film: