Boek: Cecily Von Ziegesar - Geliefd (De It-Girl )

Chantal (rocha01)
Geliefd is het vijfde deel in de reeks van 'De It-girl' van schrijfster Cecily Von Ziegesar. Een serie die 'geliefd' is bij veel leeftijdsgroepen. Het is duidelijk het vervolg op eerdere delen, het boek gaat verder waar deel vier eindigde. Hoofdpersoon in het boek, Jenny , heeft haar draai gevonden op de kostschool 'Waverly' waar ze op geplaatst is. De belevenissen die ze daar meemaakt zijn niet die van een doorsnee jongere. Hoofdmoot in dit deel is een brand die heeft plaatsgevonden in een schuur. Grote vraag is wie de brand heeft veroorzaakt, hetzij per ongeluk, hetzij opzettelijk.

Nieuw bloed
Het hele boek is eigenlijk opgebouwd uit roddels en speculaties over de brand en de oorzaak ervan. Er worden allerlei streken geleverd in het licht van de brandstichting om zo de lezer op een dwaalspoor te zetten. Jammer alleen dat je als lezer al lang weet wie het heeft gedaan. Een echte verhalende review is hier niet van te schrijven. Had deel vier een cliffhanger die je deed uitkijken naar dit vijfde deel, die cliffhanger vindt geen spannend vervolg. In Geliefd zijn het niet alleen de vaste karakters die voorbij komen. Er verschijnen nieuwe leerlingen op Waverly die een dag of wat 'mee komen lopen' ter voorbereiding op hun komst op de kostschool. En zoals het tieners betaamd moet op de 'kleintje' indruk gemaakt worden. Een matig vervolg dus, al zal het voor de echte It-Girl-fan zeker een must zijn ook dit deel te bezitten. Een chicklit van middelmatige kwaliteit. Hopelijk wordt het zesde deel, dat er ongetwijfeld zal komen, weer wat meer spanning zal brengen.

Cecily von Ziegesar (1970)

De auteur
Cecily von Ziegesar is afkomstig uit Manhattan, waar zij in haar jeugd een privé-school bezocht. Ze werd op 27 juni 1970 geboren. Naast de serie 'De It-Girl' heeft ze ook het boek Gossip Girl op haar naam staan - haar debuut. Een boek over drugs, alcohol, seks (nee, niet drugs, seks en rock-’n-roll...) en rijke New Yorkse tieners (zou haar achtergrond hier een rol in spelen?). Dit debuut maakte haar meteen een gevierd schrijfster, het werd erg goed ontvangen en beoordeeld. Bij tieners dus een geliefde auteur, onder de volwassenen misschien iets minder in trek, zeker op basis van dit laatste deel.

Uitgever: Arena ISBN: 9789069749549 Pagina's: 208