Film: Before the Devil Knows You're Dead

Jeroen (SamuelofSEK)
Sidney Lumet is al heel wat jaren actief als regisseur. Hij begon met tv-series en was daarna vooral op het witte doek gericht. Hij is onder andere verantwoordelijk voor Dog Day Afternoon en misschien wel de beste rechtbank film ooit, 12 Angry Men. Hoewel al een tijdje niet meer heel succesvol heeft Lumet nooit een pauze ingelast. Met zijn nieuwste film Before the Devil Knows You're Dead bewijst hij dat hij nog altijd een degelijke film kan maken.

De broers Hanson hebben beide een probleem, ze hebben zeer dringend geld nodig. De oplossing zien ze in een overval zonder wapens en zonder slachtoffers. Onervaren als ze zijn als bankovervallers schakelen ze een handlanger in. Helaas past deze de regels aan zoals hij het wil. De overval gaat ernstig fout en leidt tot een kettingreactie van problemen die niet meer te stoppen lijkt te zijn. Langzaam maar zeker valt de wereld van de twee broers uit elkaar.

Sidney Lumet maakt gebruik van een aparte structuur om het verhaal van Before the Devil Knows You’re Dead te vertellen. De film begint midden in het verhaal door de mislukte overval te laten zien. Vervolgens gaat de film even terug in de tijd om ons perspectief te verbreden, totdat we weer zijn aangekomen bij het punt waar we waren gebleven. Dan gaat het verhaal weer een stuk verder om bij de volgende introductie van een personage weer terug in de tijd te springen om het beeld te schetsen hoe dit personage in het verhaal past. Zo gaat dit de hele film door en leren we al doende hoe de vork precies in de steel steekt. Natuurlijk wel eens eerder vertoond, maar het voelt hier gelukkig niet aan als een pure gimmick zoals wel eens bij andere films het geval is. Op de momenten dat de nieuwsgierigheid van het publiek is gevoed, krijgen ze een stuk van de puzzel uitgereikt. En Lumet heeft in al zijn jaartjes dat hij films maakt wel geleerd geen rotzooi te maken van iets ingewikkeldere vertelstructuren.

Als gevolg van de structuur begint de film meer als een misdaadfilm, waarna het steeds meer dramagericht wordt. De twee broers hebben allemaal verschillende, maar wel aan elkaar gerelateerde problemen die uiteindelijk zo ver zijn gevorderd dat ze niet meer uit het doemscenario kunnen treden. Ze hebben beiden snel geld nodig en zien in een overval zonder wapens en dus onschuldige slachtoffers een welkome oplossing. Maar helaas, het zijn een stel amateurs en het loopt uiteindelijk anders.

Lumet kan leunen op een zeer degelijke cast. In de hoofdrollen zien we Ethan Hawke (Training Day) en Philip Seymour Hoffman (Capote) als de twee broers die de overval beramen. Hoffman laat al tijden zien constant te zijn in zijn rollen en ook hier gaat hij daar rustig mee verder. Hawke levert tevens degelijk werk af. Maar nog overtuigender is Albert Finney (Big Fish) in zijn rol als man van het slachtoffer van de overval. Getormenteerd door wraakgevoelens is de man nog maar uit op één ding: de schuldigen aangepakt zien worden.

Label: A-Films Releasedatum: 3 april 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: