Boek: Ariane Meijer - Het Mannen A-B-C

Chantal (rocha01)
Wie kent het niet, als vrouw dan tenminste: daten met die man waarvan je vooraf denkt dat hij het helemaal is voor jou. Hij heeft alle kenmerken die je zoekt in een man en je bent ervan overtuigd dat dit de liefde van je leven is. Hoe vaak ben je dan al niet tegen de lamp gelopen? Vaak waarschijnlijk, want mannen zijn en blijven mannen. Voor elke man is er wel een algemeen 'type' te vinden die beschrijft hoe de man in elkaar steekt. Ariane Meijer weet in haar nieuwe boek Het Mannen ABC al deze type te beschrijven. Aan de hand van het alfabet laat ze 26 types voorbijkomen. Van het 'rukkertje' tot de 'IQ-man', van de 'klusjesman' tot de 'playboy'. Ze komen allemaal langs, de één zal wat langer blijven dan de ander, maar ze blijken wel stuk voor stuk van voorbijgaande aard, want die ene perfecte man voor het leven zit hier niet bij. Het zijn allemaal droommannen voor de korte, one-night-stand.

Chicklit met een boodschap
Ariane zelf zegt het volgende over haar boek: "Mijn mannen ABC geeft een satirische kijk op de wereld van het daten, vanuit een romantisch oogpunt. Oppervlakkig met elkaar omgaan brengt uiteindelijk toch niet het geluk dat we allemaal nastreven. En dat is dan ook meteen mijn boodschap. Herkenbaarheid voor de lezer(es) staat hierbij centraal. Ik behandel dan ook 26 archetype mannen in mijn verhaal."

Bob de Billenman, Lawrence de Lullo, Werner de wereldverbeteraar... alleen de benaming van deze mannen doet al meteen een beeld oproepen van hoe zij in het leven staan en vooral ook hoe zij in een relatie zullen zijn. De één zal het met name om zijn eigen bevrediging gaan, de ander is meer gericht op het behagen van zijn date, de zogenaamde 'pleaser'. Als vrouw hoop je dan natuurlijk op een man uit die laatste categorie, want een 'pleaser' doet immers alles voor je. In het boekje van Meijer worden al deze mannen besproken, kort en bondig, maar zeker duidelijk en grappig. De date wordt vanaf de eerste minuut tot het afscheid opgepakt en uit de doeken gedaan. Resultaat is een leuk, humoristisch, satirisch boekje dat lekker weg leest. Geen hoogstaande literatuur, maar dat pretendeert het ook niet te zijn. Gewoon een leuk tussendoortje met vooral herkenbare beschrijving. Zit 'jouw man' er ook bij? Lees en ontdek het zelf.

Ariane Meijer

Van thriller naar chicklit
Eerder schreef Ariane Meijer al het boek Koud Zuid, een thriller. Dat zij meer genres in haar oeuvre heeft laat ze met dit boekje zien. Het hoeft niet altijd zwaar en spannend te zijn, al is de wereld van daten natuurlijk wel spannend, zij het op een andere manier. Elke vrouw (en heimelijk ook wel menig man) wil van tijd tot tijd gewoon even lekker ontspannen met een boekje. Herkenbaarheid en humor doen het dan goed. Meijer heeft deze twee gecombineerd en het resultaat is leuk als tussendoortje. Leuke 'treinliteratuur'. Enig nadeel is wel dat het zó vlot leest dat een enkeltje Maastricht-Amsterdam te ver zal, bij Utrecht ben je al ver door het boekje heen. Maar wie weet zit er een leuke man naast je in de coupé en kun je aan Ariane's lijst van 26 mannen een 27ste man toevoegen...

Uitgever: Uitgeverij Andromeda ISBN: 9055991759 Pagina's: 126 Waardering: