CD: The Atomic Bees - Start Breathing

Chantal (rocha01)
Al van jongs af aan kennen de heren elkaar: Diego Leanza en Gianmatteo Matullo. Muzikaal gaan ze lange tijd ieder hun eigen weg, tot ze in 2004 besluiten toch de krachten te bundelen. The Atomic Bees is geboren. Deze samenwerking leidde tot het debuutalbum Start Breathing. Deze ligt sinds deze week in de winkel. Is het een debuut dat de moeite waard is? Dat is altijd weer de vraag die gesteld wordt.

Jaren tachtig
Je lijkt er tegenwoordig niet aan te ontkomen: muziek die zogezegd de jaren tachtig-invloeden heeft. Volgens de persberichten is dit ook het geval bij The Atomic Bees. Zij zouden de muziek uit die, blijkbaar zo bepalende, periode mengen met moderne elektronica. De eerste klanken van de cd roepen inderdaad meteen dat jaren 80-beeld op. Het resultaat is een stijl die het beste te vergelijken is met The Cure, hetzij met iets meer elektronica. Bij heel veel nummers krijg je een deja-vu gevoel met The Cure, zoals 'The Snow' en 'Like a Butterfly'. Enige uitschieter, die meer 'uniek' klinkt, is de cover 'Smalltown Boy' van Bronski Beat’s, maar echt uniek kan een cover natuurlijk niet zijn.

The Atomic Bees

Het is erg jammer dat de invloeden van die jaren vooral gebaseerd zijn op één band. De vermenging met 'nieuwe' muziek is ook verre van overduidelijk aanwezig. Het komt allemaal wat mat over, weinig echte uitdaging. Een slechte plaat is het niet, maar het is gewoon niet uniek, niet eigen en vooral niet bovenmatig. Een aardige cd om eens te draaien, maar geen hoogstandje. Jammer, maar helaas... heren, terug de studio in dan maar voor een beter en vooral nieuw album.

Een luisterproefje:

Label: India Records Releasedatum: 26 maart 2008 Waardering: