CD: Cavalera Conspiracy - Inflikted

Rick (Toffe_Ellende)
1996 was voor menig metalhead een rampjaar. Zo was er Metallica's Load, een album dat die band vervreemde van alles wat het in de jaren daarvoor had opgebouwd. Een andere zeer gerespecteerde band, het Braziliaanse Sepultura, verloor frontman Max Cavalera aan de zakelijke onenigheden tussen hem en de rest van de band, waaronder zijn broer Igor. Sepultura was op dat moment een kandidaat die de fakkel van Metallica kon overnemen. Dat dit niet gebeurd is, mag als bekend beschouwd worden. De ruzie was met name pijnlijk voor de Cavalera's, die elkaar vervolgens tien jaar niet zagen. Max Cavalera bleef succesvol met zijn wereldmuziek-meets-metal-band Soulfly, terwijl Igor stug (en in de marge) bleef volhouden met Sepultura. Vorig jaar zochten ze elkaar op en dat resulteerde verbazingwekkend snel in jamsessies en de volwaardige band Cavalera Conspiracy.

Op het debuutalbum van Cavalera Conspiracy horen we iets dat we lang hebben moeten missen bij zowel Sepultura als Soulfly: thrashmetal. Eigenlijk is Sepultura's Arise uit 1991 het laatste wapenfeit op dat gebied geweest. Het is daarom verleidelijk te stellen dat Inflikted theoretisch de opvolger is van dat album. Thrashmetal is sinds een aantal jaar weer 'kicking', maar ook verder ontwikkeld. De Cavalera-broertjes moeten dit in hun achterhoofd gehouden hebben toen ze weer gingen samenwerken.

Net als bijvoorbeeld Machine Head tapt de band uit de hardcore/punk om hun sound aan te dikken. Daarom klinkt dit album harder, gemener en spartaanser dan eerder werk van de heren. Luister maar eens naar 'Sanctuary' of 'Terrorize'. Max brult dieper dan voorheen en zijn gitaren scheuren in plaats van grooven. Zijn broertje Igor hamert er ondertussen flink op los. Ineens weet je weer hoe goed die twee samen konden werken. Igor heeft wel zijn latere drumstijl gestript door de tribal ritmes achterwege te laten. Het is voornamelijk hakken, hakken en nog eens hakken('Hex', 'Ultra-Violent' en het paranoïde 'Nevertrust').

Het is daardoor ook voornamelijk een thrash-aangelegenheid geworden. Door alle woede, energie en kracht zou je haast vergeten dat er nog zoiets als 'melodie' bestaat. Maar daar moeten thrashbands het sowieso niet van hebben. Wel van de tempowisselingen (*check), hooks (*check) en gitaarsolo's (*check). De elf songs over wantrouwen, geweld, haat en terreur zijn verre van afgezaagd. Een comeback van de Cavelera's aan het thrashfront kan niet beter klinken dan Inflikted. Nu alleen Metallica nog.

Label: Roadrunner Releasedatum: 24 maart 2008 Waardering: