CD: VA - The Dub Club Night

Peter-August (.august)
In de jaren '60 van de vorige eeuw werd reggae populair in Jamaica. The Dub Club Night, samengesteld door Ralph von Richthoven, is een ode aan de muziek die in die periode werd gemaakt. Verdeeld over twee schijven vinden we twee stijlen. De ene schijf symboliseert "the dark side", terwijl de andere cd staat voor the "bright side".

VA – The Dub Club Night

"I see judgement`s call." Met deze pessimistische woorden start de eerste cd. Het startnummer, 'Megablast feat. Coalman - Listen to Rasta', blijkt een vrolijk en housey nummertje te zijn. Het chanten van de MC is, samen met het vrolijke achtergrondkoortje, heerlijk uplifting. Dit is muziek voor een veelbelovende zomerochtend. 'Rockers Hi-Fi - Push Push' doet in het begin erg vierkant aan. Het lijkt wel op een nagespeeld nummer op één van die goedkope verzamel cd's die je vroeger voor een paar euro kon kopen. Na enige tijd ontpopt het nummer zich tot een waar juweeltje. Heerlijke strings, kleine druppeltjes en een echte oldschool highat doen je sterk denken aan de newbeat stroming. Hierna volgt heerlijke reggaegebaseerde house. Je ziet jezelf al liggen in een iets te hippe en te dure lounge bar op Ibiza. Een kokoscocktail erbij en lekker wegdommelen in je hangmat. Je kunt de zon bijna voelen branden op je huid. Voor het verfrissende element volgt er nog een nummertje, 'Cool Hipnoise - Kama Kove (Discomix) ', dat met echte instrumenten is ingespeeld. Het klinkt in ieder geval niet elektrisch. Met deze onvervalste dub is er weinig voor nodig om je in Jamaica te wanen.

Op de tweede cd vinden we de spirituele dub-techno van 'Beat Pharmacy feat. Mutabaruka' (Wata (Original Mix)). Het klinkt alsof de medicijnman een ode brengt aan de elementen aarde en water. Zijn lofzang bestaat uit grommende chants en het klinkt alsof hij probeert je te bezweren, vlak voordat hij je kop er afhakt. Op dit tweede deel vinden we ook één van de klassiekers binnen het relatief smalle dub-techno genre. 'Maurizio' met 'M07A (edit) ' is legendarisch en als je dit op het juiste volume afspeelt, weet je waarom. Een laatste hoogtepunt dat het vermelden waard is, is Echologist met 'Echology'. Duister, minimaal en gebouwd op bass, ritme, echo en leegte.

Ralph von Richthoven

Als je besluit dit album aan te schaffen kun je maar beter een hele goede bassbin hebben. Eentje die je broekspijpen kan laten wapperen. Als je speakers daar niet toe in staat zijn zul je dit album nooit op waarde kunnen schatten. De plaat staat vol met artiesten die (dub)reggae na aan hun hart hebben. Dat is niet te horen, dat vóel je. Hoe verschillend de afzonderlijke nummers ook zijn, ze hebben allemaal gemeen dat er een bijzondere, diepe intensiteit van uitgaat. Deze verzamelaar gaat van roots reggae naar house naar techno en weer terug.

Tracklist

CD 1:

01. Megablast feat. Coalman - Listen To Rasta