Boek: Alicia Erian - Niets Blijft Onder Ons

Chantal (rocha01)
Jasira is een dertienjarig meisje van Arabisch-Amerikaanse afkomst. Ze woont bij haar moeder en diens vriend. Op het moment dat deze vriend ongewone belangstelling voor de tiener begint te krijgen, besluit Jasira's moeder haar naar haar Libanese vader te sturen in Texas. Jasira's leven verandert op slag. Intentie van de verhuizing is dat Jasira nieuwe normen en waarden moet leren kennen en wie is daar beter in dan haar Libanese vader. Het Midden-Oosten is immers bekend om zijn strenge leer en opvoeding. Dit is in het kort de basis van Niets blijft onder ons, het nieuwe boek van Alicia Erian.

Harde hand
Vanaf het moment dat Jasira bij haar vader in Texas is komen wonen, wordt zij met een veel strenger regiem geconfronteerd. Wanneer Jasira iets doet dat volgens hem niet gepast is, schroomt hij niet om haar te slaan. Mishandeling onder de mantel van vaderliefde, zo zou je het kunnen noemen. Naast de vreemde relatie die Jasira met haar vader heeft, komt ze ook in contact met haar buurman, een reservist in het Amerikaanse leger. Deze ontgaat het niet dat zijn buurmeisje een tiener is die worstelt met haar lichaam. De ontluikende seksuele ontwikkeling van haar lijf brengt haar in verwarring en maakt dat zij experimenteert om te ervaren hoe zij van meisje tot vrouw wordt. Haar buurman maakt hier echter misbruik van. Het leidt tot een ongewone en vooral ongewenste relatie die op seks gebaseerd is. Verkrachting zou hier een goede aanduiding zijn. En of deze twee heren nog niet genoeg negativiteit aan Jasira's leven toevoegen, is er nog Thomas, haar zwarte vriendje op school. Een vriendje dat chantage niet uit weg gaat om zijn seksuele aandrang vervuld te krijgen. Het maakt van Jasira's leven een seksuele hel en ze heeft niemand om haar gevoelens mee te delen.

Lichtpuntje
Naast al deze mannen in haar leven staat Melina, de zwangere buurvrouw. Zij merkt dat er veel in het leven van haar buurmeisje niet gaat zoals het zou moeten. Melina wil er voor Jasira zijn en geeft haar de sleutel van haar huis. Ze mag er altijd gebruik van maken als ze even wil vluchten uit haar leven. Ook als ze met Melina wil praten, staat zij voor haar klaar. En dan komt opeens die dag dat Jasira het niet meer aankan en Melina's aanbod aanneemt. Zwijgen is geen optie meer.

Alicia Erian

Zwaar, maar toch luchtig
De thema's die Erian in haar boek behandelt zijn los van elkaar allemaal vrij zwaar van aard: verkrachting, chantage, mishandeling, seks. De manier waarop Erian ze echter in haar boek verwerkt, maakt het niet te zwaar. De gevoelens die Jasira ervaart worden nergens expliciet besproken; je leest ze tussen de regels door. Dit geeft een bepaalde luchtigheid aan het verhaal. Het maakt de zware thema's beter te behappen. Jasira leert leven met haar problemen en probeert bovenal gewoon door te gaan met haar bestaan, zonder al te veel last te hebben van alles wat haar wordt aangedaan. Het lijkt een soort afweermechanisme dat haar op de been houdt. Dit gegeven genereert een bepaalde spanning in het verhaal. Je vraagt je steeds af wanneer het meisje nu eens knapt en breekt. Dit maakt het een boeiend verhaal dat zich, ondanks de zware onderwerpen, makkelijk laat lezen. Een goed boek mag het genoemd worden, een topper is het echter niet. Dit ligt vooral in het feit dat het boek bij tijd en wijle niet echt realistisch overkomt. Het afweermechanisme dat Jasira hanteert werkt soms ook tegen het verhaal. Is het wel mogelijk dat een meisje zó handelt in zo'n situatie? Dat maakt dat de waardering op drieënhalve ster uitkomt. Geen slecht boek, maar er zijn sterkere verschenen die gelijke thema's aan het licht brengen.

Uitgever: Sirene ISBN: 0743285123 Pagina's: 321 Waardering: