Theater: Sara Kroos - Bries

Chantal (rocha01)
De meeste mensen kennen haar van de Lama's: Sara Kroos. Maar dat zij daarnaast de afgelopen jaren een opmars heeft gemaakt in het theater mag nu eindelijk wel eens wat meer belicht worden. Het stigma van Lama moet een keer over zijn. Met haar nieuwe programma Bries toert deze 26-jarige cabaretière door ons land. Een show die, anders dan haar eerdere theateroptreden Zoetgevooisd, veel van de Sara laat zien die zij door schade en schande is geworden. In anderhalf uur geeft zij een afwisselende show weg: humor, harde muziek, gevoelige ballads, het komt allemaal voorbij. Alles doordrenkt met de nodige zelfspot en zelfreflectie. Sara Kroos is volwassen geworden en thuis gekomen.



Gevoelig en intiem
De show opent met een spetterend nummer waar we meteen weer even de Sara zien die we menen te kennen van 'vroeger', lichtelijk ADHD, vol energie, maar omhult met een muur waar ze niemand doorheen laat. Die 'grote bek' zoals ze die zelf noemt, heeft ze altijd gebruikt om maar niet te hoeven toegeven aan gevoel en intimiteit. In haar nieuwste avondvullende programma laat ze die muur langzaam neer en krijgen we een hele andere vrouw te zien. Gevoelig, op zoek naar zichzelf en op zoek naar het waarom van het leven - vooral het waarom mensen niet blijven. Haar teksten zijn veelal gebaseerd op haar privéleven en er loopt een rode draad van 'met de noorderzon vertrokken' door haar show. Dit genereert bij haar de vraag waarom het zo moeilijk is om te blijven. Rondom deze vraag is Bries heen gekleid. Van harde humor naar vlotgezongen uptempo songs. Via ADHD-dansjes naar gevoelige ballads. Het zit er allemaal in. Vooral het nummer 'Naar Huis' pakt de mensen in de zaal. Deze show laat een hele andere Sara zien dan de meesten van haar gewend zijn. Het is een hele mooie transformatie.

Volwassen
Nergens verliest ze zichzelf uit het oog. Haar humor is vol zelfspot - 'ik ben een dikke parkiet, nee, niet alleen een dikke, maar ook een domme parkiet'. Veelvuldig gebruikt ze situaties uit haar eigen leven om haar punt te maken. Dochter en ex komen regelmatig langs, als ook ouders en grootouders. Het maakt de show persoonlijk en voor het publiek aangenaam. De opbouw van het programma is heel goed. Er is geen moment te vinden waarop je als toeschouwer het idee hebt dat je het even kwijt bent. De afwisseling tussen tekst, muziek en dans is heel goed - er is voldoende balans. Muzikaal laat Kroos zien dat zij ook goed mee kan in de cabaretwereld. De teksten zijn goed, de uitvoering nog beter.



Om niet alleen maar lovende woorden te spreken, zou mogen worden aangehaald dat haar begin wat mager is. Sara heeft wel even 15 minuten nodig voor ze de zaal echt mee heeft - op een kleine groep die-hard aanhangers na die om elke grap lachen. Maar over de hele show bekeken is dat dan wel het enige minpunt dat er te vinden is. Cabaretiers en cabaretières: het blijft een kwestie van smaak. De één houd van Van 't Hek, de ander van Kaandorp, weer een ander van Kroos. Het zijn allemaal kunstenaars op hun eigen manier. Sara Kroos lijkt haar manier te hebben gevonden en geperfectioneerd. Ze is volwassen geworden en wil niet meer bang zijn. Met deze laatste constatering sluit ze passend haar show af. Een dikke vier sterren is Bries zeker waard. (Oeps, sorry Sara... 'dikke' - ik bedoel er niets mee hoor.)



Theater: Chassé Breda Gezien op: 14 maart 2008 Waardering: