Boek: A. Carranza en E. Martin - De Gaudi sleutel

Patrick (maduropa)
SubheaderEen jongetje, Juan Givell, komt op tienjarige leeftijd in de leer bij Gaudi, maar korte tijd daarna wordt Gaudi vermoord. Juan draagt vanaf dat moment een geheim met zich mee. Vele jaren later, behoorlijk dement, geeft hij op een helder moment belangrijke informatie door aan zijn kleindochter. Doordat hij haar altijd raadseltjes en puzzels heeft gegeven weet hij dat zij de code kan breken. Die jonge vrouw is Maria, samen met haar vriend Michaël voelt ze zich al snel bedreigd door een geheimzinnige orde, de Fundamentele Garde. Nog voordat Maria meer informatie kan vragen aan haar grootvader wordt hij vermoord door deze orde. Een andere, nog geheimzinnigere, orde, de Ridders van Moria, helpt hun juist. Al snel komen ze erachter dat de grootvader van Maria zelf de leider van deze ridders is geweest en dat Gaudi zijn voorganger was. De gebouwen, ontworpen door Gaudi, blijken dan alle ontworpen te zijn met een groot doel voor ogen. Welk geheim is er verborgen en zal het Maria en Michaël lukken om dit raadsel op tijd op te lossen. Achter hen vallen al snel de nodige slachtoffers, allen slachtoffers van de Fundamentele Garde, geleid door de duistere Asmodeus en zijn rechterhand Bitru.

Het boek De Gaudi Sleutel is geschreven door twee schrijver, Esteban Martín en Andreu Carranza. Andrea heeft al meerdere boeken op zijn naam staan en is daarnaast ook nog journalist. Esteban doet de redactie bij verschillende historische tijdschriften en dagbladen. Vanwege de veelal mysterieuze bouwwerken besloten ze om een verhaal hier omheen te maken. De Sagrada Familia speelt in dit verhaal dan ook een grote rol.

Sinds het megasucces van, hoe kan het ook anders, de Da Vinci Code, lijkt het een sport te zijn geworden om karakteristieke figuren uit de geschiedenis in een spannend verhaal vol raadsels te plaatsen. De schrijvers zijn hier dit keer slechts redelijk in geslaagd. Een ruime kennis van Gaudi is absoluut een pre. Voor iemand die denkt dat de Sagrada Familia een standje of een Spaans gerecht is, is dit boek niet erg toegankelijk. Wat verder opvalt is dat meerdere personen dezelfde opvattingen hebben over Gaudi, hierdoor valt het boek wel een aantal keren in herhaling. Daarnaast wordt er ook nog een heuse wereldgeschiedenis vertelt over de Ridders van Moria. Ofschoon het boek redelijk spannend is op een aantal momenten, gaat de vaart er soms wel uit door die extra vertellingen. Het lijkt er een beetje op alsof ze al meteen een film voor ogen hadden. Echt beter wordt het verhaal er niet van.

Uitgever: Uitgeverij AWBruna ISBN: 9789022993613 Pagina's: 360