DVD: The Painted Veil

Jelle Schot (JelleS)
De befaamde Britse auteur William Somerset Maugham schreef in 1925 een typisch koloniale roman getiteld The Painted Veil. Mede dankzij een sterk vrouwelijk hoofdpersonage en de setting in Hong Kong en mainland China groeide het uit tot een bestseller. Edward Norton verbond zich onder meer als producer en acteur aan de verfilming (er is ook een versie uit 1934). Hij haalde Naomi Watts binnen als hoofdrolspeelster, het einde van het boek werd in het script aangepast en de harde randjes van het originele verhaal werden weggeschaafd. De sarcastische ondertoon bleef gelukkig bewaard en een groot gedeelte werd ook nog eens op locatie in een afgelegen Chinees dorpje gefilmd.

De vakkundigheid en de passie van de makers vallen al snel op, met name de beelden en de sfeer in het rurale China zijn fantastisch. De sluimerende pianosoundtrack (bekroond met een Golden Globe) maakt het audiovisuele aspect compleet. Toch vergt het eerste uur behoorlijk wat geduld van de kijker. We zien hoe Kitty (Watts), een archetypisch lui Brits meisje die niet weet wat ze met haar leven wil, uit woede en onmacht trouwt met de onhandige maar hevig verliefde bacterioloog Walter Fane (Norton). Ze verhuizen naar Hong Kong, maar vanaf de eerste minuut is al duidelijk dat het huwelijk gedoemd is te mislukken. Kitty gaat al snel vreemd en uit wraak biedt Walter zich aan om naar een door een choleraepidemie getroffen gebied gestuurd te worden. Kitty moet noodgedwongen mee, de haat en onbegrip jegens elkaar worden alleen maar groter.

Het is allemaal zo voorspelbaar dat het moeilijk is om de film niet voortijdig af te kappen. De schoonheid van de beelden maken nog wel wat goed, maar het is pas na meer dan een uur dat de film een beetje tot leven komt. Het belabberde accent van Norton begint ook een beetje te wennen en de twee steracteurs komen steeds beter in hun rol. Opvallend genoeg begint de film op dat punt steeds meer af te wijken van de roman, dus wat dat betreft alle lof voor Ron Nyswaner dat hij de psychologische strijd tussen de twee karakters daadwerkelijk interessant weet te maken. Het is allemaal nog redelijk braaf en wel heel erg typisch voor dit soort films, maar je raakt daadwerkelijk geïnteresseerd in hoe het zal aflopen. Gezien de drang gedurende de eerste 60 minuten om naar de uitknop te grijpen, is dat al een hele verbetering.

Toch kan The Painted Veil niet helemaal meer gered worden. Het gevoel dat er veel meer in had gezeten blijft ook het tweede uur hangen. Wat meer originele dialogen en diepgang wat betreft het verleden van de diverse karakters was al een hele vooruitgang geweest. Uiteindelijk blijft de teleurstelling aan het eind overheersen. Zonde van een film die met zoveel passie, acteertalent en audiovisuele pracht is gemaakt. De extra's zijn net als de film zelf niets bijzonders; wat interviews en een paar oninteressante beelden van tijdens de opnames vullen de dvd.

Label: Warner Bros Releasedatum: januari 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: