DVD: King of California

Lars (detulp050)
Begin zeventiende eeuw was het zuidelijke deel van de huidige Verenigde Staten nog een wild gebied. De oorspronkelijke bewoners en de nieuwe Spaanse 'ontdekkers' kwamen geregeld met elkaar in aanvaring. Dat gebeurde ook met de Spaanse Juan Torres. Hij vervoerde een flinke hoeveelheid goud, maar moest op een gegeven moment zijn goud dumpen om levend uit het gebied te komen. Torres omschreef de lokatie van het goud, maar niemand kon de schat ooit vinden. In de film King of California denkt een inwoner van een psychiatrische kliniek uit te hebben gevogeld waar de schat zich moet bevinden. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Charlie is niet helemaal honderd procent, of zoals ze in de Engelse taal zouden zeggen: "Charlie is a fruitcake". Hij wordt opgenomen in een psychiatrische kliniek en laat zijn vijftienjarige dochter, Miranda, alleen achter. Gelukkig is ze een zelfstandige meid en ze redt zich dan ook prima. Sterker nog, haar leven stabiliseert en ze vindt een rustig baantje bij het plaatselijke hamburgerrestaurant. Als Charlie na twee jaar uit de kliniek wordt ontslagen, is ze bang dat haar leven weer vervalt in de oude chaos. In eerste instantie lijkt het of Charlie alleen maar gekker is geworden, zeker als hij over een verborgen schat begint te bazelen. Charlie toont haar allerlei oude boeken en tekeningen waaruit het bestaan van de schat zou moeten blijken en Miranda besluit haar vader voorlopig maar te helpen. Naast haar baantje helpt ze haar getikte vader met zijn zoektocht naar een schat die misschien niet eens bestaat. Als zijn berekeningen kloppen, dan ligt de schat recht onder een pas gebouwde megawinkel. Charlie weet Miranda ervan te overtuigen om te solliciteren bij de winkel, zodat ze 's nachts toegang hebben tot het pand om de vloer open te breken en de schat te vinden. Maar bestaat de schat wel?

Michael Douglas toont in King of California in ieder geval zijn kwaliteiten als acteur, want zelden zie je iemand met zoveel overtuiging een volslagen idioot spelen. Althans, dat is natuurlijk wat Douglas de kijker wil laten geloven, want gaandeweg wordt het vooroordeel van de kijker wel wat bijgedraaid. Ook zijn filmdochter Evan Rachel Wood speelt haar rol uitstekend; haar wanhoop over een doorgedraaide vader spat van het scherm af en je kunt je prima in haar gevoel verplaatsen. In King of California wordt er sowieso veel gespeeld met geloof en ongeloof; niet alleen de karakters verliezen of herwinnen telkens hun vertrouwen in een einddoel, ook de kijker draait steeds mee. Het levert een verhaal op waar je heerlijk in mee kunt gaan, mede door de ontroerende band tussen vader en dochter. Daarnaast bevat de prent een heerlijke soundtrack.

King of California is een bijzonder charmante film over een sympathieke vader en zijn dochter. Het bijzonder goede acteerwerk en onderhoudende verhaal zorgen ervoor dat de film heerlijk wegkijkt. De release op dvd is wat karig, het bevat alleen een 'making of'.

Label: Bridge H.E. Releasedatum: 22 februari 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: