Boek: Joanne Proulx - De Voorspeller

Patrick (maduropa)
SubheaderIn een rokerige kelder, temidden van zijn vrienden, doet Luke Hunter ineens een voorspelling. Zijn vriend Stan zal morgen omkomen door een ongeluk. Zelfs het nummerbord weet hij te noemen. Omdat iedereen flink geniet van de wiet lachen ze zich een ongeluk. Maar als de volgende dag de gruwelijke voorspelling uitkomt, krijgt Luke een dosis aandacht waar hij niet om gevraagd heeft. Een tweede voorspelling, die hij aan niemand vertelde,e komt ook uit en Luke raakt hierdoor meer en meer in de knoei. Kalmeringsmiddelen zorgen ervoor dat hij het beter aankan en geven daarnaast een heerlijke roes. Daarbij probeert Luke alle banden met de verraders te verbreken, zelfs het contact met zijn jeugdvriend 'Draak' verwatert compleet. De problemen worden er echter niet minder om. Al helemaal niet als hij verliefd wordt op Faith Taylor en het wederzijds blijkt te zijn, Faith was immers de vriendin van Stan.

Debuut
De Voorspeller is het eerste boek van Joanne Proulx en speelt zich af in een klein gehucht genaamd Stokum. Al eerder schreef ze kleine verhalen die werden gepubliceerd in verschillende bladen. Ze woont en werkt in Ottawa, de hoofdstad van Canada. Eén van de grootste Canadese kranten, The Globe and Mail, prees haar debuut als één van de beste van 2007 aan. Naast uiteraard Canada en Amerika is haar boek verder alleen uitgegeven in Engeland en in Nederland.

Subheader
Joanne Proulx

Alledaags?
Met een titel als één van de beste debuten in 2007 krijgt een boek een hoog verwachtingsgehalte. Gelukkig komt dat helemaal goed, de vaart en spanning zit er meteen flink in. Maar verwacht niet een setting waarin een medium zijn gave gebruikt om vermiste of vermoorde personen op te sporen. Nee, je krijgt een wereld voorgeschoteld van een tiener die naast al zijn puberonzekerheden er ineens nog een probleem bij krijgt. Geen wijzende vingertjes of een dubbeldikke moraal, laat staan een overheersend sausje van religie vanwege de voorspellingen. Gewoon een boek met veel vaart, humor en uiteraard de nodige ellende voor een alledaagse puber met een niet alledaagse gave.

Uitgever: Uitgeverij Arena ISBN: 9789069749181 Pagina's: 333