Film: The Spiderwick Chronicles

Joris (Scylla)
Aardmannetjes, kobolten, elven, gruzels en niet te vergeten goblins: ze bestaan allemaal echt in de wereld van The Spiderwick Chronicles. In de film, gebaseerd op de gelijknamige kinderboekenreeks, zien we hoe deze fantasiewereld tot leven komt en zich dichterbij bevindt dan we misschien denken. We zien hoe de tweeling Simon en Jared samen met zus Mallory de strijd aan gaan met het kwaad, want de wereld moet weer eens van een wisse ondergang gered worden.

Duimeldop & de Veldgids
Jared heeft duidelijk geen zin in de verhuizing naar het landhuis in het midden van nergens dat moeder Helen erfde van haar tante Lucinda. Papa en mama zijn uit elkaar en Jared kiest duidelijk partij voor papa. Zijn tweelingbroer Simon is de rustigere van het stel en neemt de scheiding van zijn ouders, net als zijn zus, wat kalmer op. Jared komt er echter al snel achter dat het huis minder saai en stom is wanneer hij op een verstopte zolderkamer een boek vind. Het boek is geschreven door zijn oudoom Arthur Spiderwick. In deze Spiderwick’s Field Guide staan alle geheimen over een onzichtbare fantasiewereld. Een wereld die langzaam maar zeker zichtbaar wordt wanneer Jared kennis maakt met het aardmannetje Duimeldop. Duimeldop kreeg van Arthur Spiderwick de opdracht het boek met zijn leven te bewaken: de ogre Mulgarath heeft het namelijk op het boek voorzien, want met de geheimen die het boek bevat zou hij wel eens de wereld over kunnen nemen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Freddie Highmore als Simon en Jared, Sarah Bolger als Mallory

Samen, tegen het Kwaad!
In dit soort films gaat het meestal ook niet om de originaliteit van het plot, zo ook niet bij The Spiderwick Chronicles. The Spiderwick Chronicles is een in de Verenigde Staten succesvolle geïllustreerde kinderboekenreeks, en op die boeken is deze film gebaseerd. De film zal in elk geval een wat volwassener publiek aanspreken dan de prentenboeken, want zeker wanneer Mulgarath in beeld komt zullen de kleintjes de handen voor de ogen slaan, om van de hordes kwade goblins nog maar niet te zwijgen. Toch blijft het een tamelijk lichtzinnige kinderfilm met een duidelijke moraal. De acteerprestaties helpen ook niet bepaald, want al doet Freddy Highmore (Charlie, van die Chocoladefabriek) die zowel Simon als Jared voor zijn rekening neemt toch echt zijn best; overtuigen doet hij niet echt. Sarah Bolger als zus Mallory schermt wat met haar degen en Mary-Louise Parker speelt de hysterische moeder Helen. Samen zijn ze genoodzaakt de Field Guide en hun levens te beschermen tegen het kwaad en daarbij overwinnen ze ook nog eens onderlinge geschillen.

Seth Rogen als Hogsqeaul naast Freddie Highmore als Jared

Het zwijn Seth Rogen
Nee, de bijrollen zijn leuker. Duimeldop (ofwel Thimbletack) wordt door Martin Short op komische wijze ingevuld. Daarnaast heeft Seth Rogen een nieuw talent ontdekt door de hobgoblin Zwijnekrijt (ofwel Hogsqueal) zijn stem mee te geven. Nick Nolte, ook niet de minste, belichaamt de menselijke gedaante van het kwaad, de ogre Mulgarath. En allen zien er fantastisch uit, dat hebben de makers met een gerust hart aan Industrial Light & Magic en Tipett Studio over kunnen laten. De beesten zien er allemaal spectaculair uit, maar vooral de vlucht op de rug van een griffioen vormt een schitterende sequentie.

The Spiderwick Chronicles is een vermakelijk fantasyfilm geworden, met de nodige dosis visueel spektakel. Het verhaal is misschien niet zo episch en spannend als andere fantasygrootheden zoals Chronicles of Narnia en The Golden Compass, maar het leuke van deze film is dat het een sprookjeswereld gewoon heel erg dicht bij huis weet te plaatsen.

En voor wie zich echt wil laten meenemen in deze wereld van goblins en griffioenen draait de film ook in IMAX bioscopen.

Label: Universal Pictures International Releasedatum: 12 maart 2008
Kijkwijzer: Waardering film: