Boek: Nahid Rachlin - Twee meisjes uit Perzie

Chantal (rocha01)
Sommige boeken openen bij ons, Westerse lezers, de ogen van wat er in het Oosten gebeurd en vooral hoe schokkend dat soms kan zijn. Dit gebeurt ook bij het lezen van Twee meisjes uit Perzië van de Iraanse Nahid Rachlin. Het is het verhaal van de schrijfster en haar zus, die opgroeide in het Iran van de Sjah, het Iran van Khomeini, het Iran waar vrouwen nog altijd onderdrukt worden, maar vooral toch ook háár Iran. Want ondanks al deze negatieve benamingen van het land blijft het haar thuisland waar ze bij tijd en wijle naar terug verlangd, hoe vreemd dat ook klinkt voor iemand die de Westerse vrijheden heeft mogen ervaren. Nahid beschrijft haar levensverhaal in dit nieuwste boek, een opmerkelijk en aangrijpend relaas van een Iraans meisje dat opgroeit tot een Westerse vrouw, maar nog altijd met Iraanse roots.

Jeugdjaren
Het verhaal begint bij de jeugd van Nahid, dochter van Motharam. Door haar moeder wordt ze 'weggegeven' aan Maryam, de zus van haar moeder, die zelf geen kinderen kon krijgen. Het feit dat Motharam er zelf veel heeft, maakt dat zij Nahid naar haar zus stuurt. Nahid heeft hier aanvankelijk geen weet van en ziet Maryam als haar moeder. Ze groeit op bij Maryam en geniet van haar leven. Tot dit op haar negende wreed wordt verstoord als haar vader haar terughaalt. Nahid begrijpt niet waarom ze ineens weer bij Motharam en haar vader moet gaan wonen en verzet zich, tevergeefs helaas. Haar leven neemt een totaal andere wending. Van liefdevolle jeugdjaren naar liefdeloze tienerjaren. De enige met wie ze een hechte band heeft, is haar zus Pari. De twee kunnen het goed vinden en hebben alle twee heimelijk de droom om los te breken uit de Iraanse 'wurggreep' en naar het beloofde land - Amerika - te vertrekken. Ze delen hun dromen over filmsterren en Hollywood-films. Nahid als de schrijfster van verhalen en Pari als de beoogd hoofdrolactrice.

Beide meisjes ervaren al snel dat het leven als vrouw in Iran heel beperkt is. Ze worden onderdrukt waar maar mogelijk en het is hen duidelijk dat zij alleen los kunnen komen van deze onderdrukking als zij weggaan uit hun geboorteland. Voor Pari is dit niet weggelegd. Zij trouwt uiteindelijk een Iraanse man en moet zich aan zijn regiem onderwerpen. Nahid treft een beter lot; haar vader geeft haar toestemming naar Amerika te gaan om daar te gaan studeren. Ze wordt in de VS door haar broer opgevangen en in de gaten gehouden. Het Westerse leven doet haar goed, los van de onderdrukking groeit ze uit tot schrijfster, vrouw en zelfs moeder. Maar ondanks haar verworven Westerse vrijheden blijft ze verbonden met haar Iraanse afkomst, mede ook door Pari. Als haar zus op een dag onder vreemde omstandigheden om het leven komt, besluit ze toch terug te gaan naar Iran om daar poolshoogte te nemen. Ze vindt er een nog altijd onderdrukt en achterbleven land waarin zij zich minder en minder thuisvoelt.

De Iraanse Nahid Rachlin

Vrouw zijn in Iran
Nahid Rachlin is er met haar boek in geslaagd een verhaal neer te zetten dat zo indrukwekkend is, dat je als Westerse lezer 'voelt' hoe de onderdrukking van de vrouw drukt op de schouders van de hoofdpersoon: Nahid zelf. De manier waarop zij haar verhaal vertelt is zo helder en zo 'real-life' dat je je onderdeel voelt van haar leven. De situatie waarin Iran zich in de jaren zestig, zeventig en tachtig bevindt worden zeer goed omschreven. De strijd tussen de Sjah en Khomeini is door het verhaal heen voelbaar en er wordt je meer duidelijk over de leefomstandigheden van een vrouw binnen die beperkte wereld. Een wereld die voor ons Westerlingen moeilijk te begrijpen is en niet verenigbaar lijkt met onze normen en waarden. Een juweeltje onder de autobiografische boeken.

Website Nahid Rachlin: www.nahidrachlin.com

Uitgever: The House of Books ISBN: 9044319574 Pagina's: 336